بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها
شماره دانشجویی : 940152631
نویسنده : مهین دخت آزرمی
عنوان پایان نامه : اثر بخشی آموزش توجه اشتراکی بربهبود روابط بین فردی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم با عملکرد بالا
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : روانشناسی
رشته/گرایش تحصيلي : روانشناسی عمومی
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (استاد مدعو) : , ایرج شاکری نیا,
استاد مشاور () : ,
چكيده : چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی آموزش توجه اشتراکی بربهبود روابط بین فردی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم با عملکرد بالامی باشد .اين پژوهش از نوع آزمایشی می باشد و جامعه آماری پژوهش کلیه کودکان اوتستیک مراجعه کننده به مرکز غیرانتفاعی کودکان اتیسم منصور شهر رشت به تعداد 40 نفر که از بین آنان تعداد مشخصی به عنوان نمونه انتخاب شدند. نمونه پژوهش حاضرشامل 30 کودک با علائم اتیسیکمی باشند، که شرایط حضور آنها در پژوهش به وسیله مصاحبه نیمه ساختاری بررسی شد. سپس کودکان به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) تقسیم شدند و چک لیست مشکلات رفتاری راتر (فرم معلم)توسط دو گروه تکمیل شد. نتایج تحلیل کواریانس تک متغیره نشان داد که آموزش توجه اشتراکی بر روابط بین فردی تاثیر معنادار داشته است. (01/0>P). تحلیل فرضیه های فرعی نشان داد که آموزش توجه اشتراکی بر مولفه های ترس، پرخاشگری، برقراری ارتباط تاثیر معنادار داشته است (01/0>P). با توجه به یافته های بدست آمده باید گفت که آموزش توجه اشتراکی بر کاهش مسائل رفتاری و افزایش رابطه اجتماعی موثر و مفید بوده و از این رویکرد می توان برای بهبود مهارتهای اجتماعی و کاهش مشکلات رفتاری این کودکان استفاده کرد .
كلمات كليدي : واژگان کلیدی: آموزش توجه اشتراکی ،بهبود روابط بین فردی، کودکان اتیسم.
تاريخ دفاع : 96-10-27