بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 930380451
نویسنده : سحر سجاسی
عنوان پایان نامه : تأثیر بکارگیری متن ادبی بر دانش اصطلاحات فراگیرندگان ایرانی زبان انگلیسی سطح متوسط
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : زبان انگلیسی
رشته/گرایش تحصيلي : آموزش زبان انگليسي
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :محسن خالصه دهقان, ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : هدف از تحقیق حاضر، آزمون این مسئله است که آیا بین تدریس متون ادبی به زبان آموزان ایرانی و یادگیری اصطلاحات انگلیسی ارتباطی وجود دارد یا نه. بدین مــنظور پس از انــتخاب 50 زبان آموز زن 15 الی 18 سال از یک آموزشگاه خصوصی در شهرستان لاهیجان، ابتدا برای همگن کردن آنها از نظر مهارت زبانی و طبقه بندی به سطح مهارتی متوسط، آزمون تعیین سطح آکسفورد به عمل آمد. از بین 50 شرکت کننده، 32 نفر برای سطح متوسط انتخاب شدند که در نهایت به دو گروه 16 نفری تقسیم شدند. سپس از میان انواع متون ادبی، نمایشنامه جهت تدریس در کلاس گروه آزمایشی انتخاب شد. دو نمایشنامه معاصر از آرتور میلر به نام های “Death of the Salesman” و “the Crucible” جهت تدریس در نظر گرفته شدند. پس از آن، آزمونی تهیه شد که پرسش های آن شامل یک اصطلاح بود و در 4 گزینه مربوط به هر سوال تعریف های درست و نادرستی از آن ارائه می شد. این آزمون پیش از شروع تدریس بر روی هر دو گروه شاهد و آزمایشی مورد امتحان قرار گرفت. سپس برای گروه آزمایشی 10 جلسه تدریس اصطلاحات از طریق نمایشنامه و برای گروه شاهد 10 جلسه تدریس اصطلاحات از طریق ارائه دادن تعریف و مثال انجام شد. پس از اتمام دوره تدریس، همان آزمون، مجدداً از زبان آموزان هر دو گروه گرفته شد تا سطح پیشرفت آنها پس از اتمام تدریس سنجیده شود. نتایج حاصل از هر دو تست توسط نرم افزار SPSS (ورژن 22) آنالیز شد و نشان دهنده آن بود که متون نمایشنامه ای نسبت به ارائه تعریف و مثال، تاثیر بیشتری در افزایش دانش اصطلاحات زبان آموزان ایرانی سطح متوسط دارد.
كلمات كليدي : نمایشنامه، یادگیرندگان خارجی زبان انگلیسی، توانایی خواندن، اصطلاح، ادبیات
تاريخ دفاع : 1395-6-31