بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 940234779
نویسنده : مرتضی فرزام
عنوان پایان نامه : تأثیر هوش¬تجاری بر کسب مزیّت¬رقابتی با توجه به نقش میانجی اشتراک‌گذاری دانش و نوآوری سازمانی (مورد مطالعه: شعبات بانک کشاورزی استان گیلان)
دانشكده : دانشکده مدیریت و حسابداری
گروه تحصيلي : مدیریت
رشته/گرایش تحصيلي : مديريت بازرگاني- بازاريابي
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :مریم اوشک سرایی, ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : مسئله: امروزه با افزایش زمینه رقابت در سیستم بانکداری ایران، بانک¬ها به روش¬های مختلف برای حفظ و افزایش سهم بازار خود تکاپو می¬کنند. در این خصوص، بانک¬ها با توجه به مزیّت¬های رقابتی خود می-توانند تا حد زیادی موجبات موفّقیّت خود را در رقابت با سایر رقبا تضمین کنند. از این¬رو، شناسایی عواملی که باعث ایجاد مزیّت رقابتی می¬گردند بسیار با اهمیّت است.هدف این تحقیق بررسی تأثیر هوش-تجاری بر کسب مزیّت¬رقابتی با توجه به نقش میانجی اشتراک¬گذاری دانش و نوآوری سازمانی بوده است. متدولوژی: تحقیق از لحاظ هدف، از نوع تحقیقات کاربردی محسوب می¬شود. با توجّه به نحوه گردآوری داده¬ها، این تحقیق از جمله پژوهش¬های توصیفی و از نوع علّی می¬باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر، کلیه شعب بانک کشاورزی در استان گیلان است. بر طبق آمار منتشر شده در سایت http://www.bki.ir/BankUnits/Branches در زمینه شعب بانک کشاورزی، استان گیلان دارای 64 شعبه است. با توجه به این که جامعه آماری ما سازمانی است برای انجام تحلیل¬های مربوط، به روش سرشماری در هر شعبه 2 پرسشنامه بین مدیر و معاون شعبه توزیع شد و از پرسشنامه های توزیع شده در هر شعبه میانگین گرفته شد و در نهایت 64 پرسشنامه به دست آمدو مورد تحلیل قرار گرفته است. پرسشنامه تحقیق شامل 47 سؤال بسته بوده که متغیرهای تحقیق را مورد اندازه¬گیری قرار داده است. سؤالات از طریق طیف لیکرت 5 گزینه¬ای موردسنجش قرار گرفتند. یافته¬ها: روایی به سه روش روایی محتوا، روایی همگرا به روش فورنل و لارکر با استفاده از معیار AVE و روایی واگرا به روش فورنل و لارکر بررسی و تأیید شد. پایایی از طریق سه معیار ضرایب بارهای عاملی، آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی موردسنجش قرار گرفت. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده¬ها در قسمت آمار توصیفی از نرم¬افزار SPSS19 و برای آمار استنباطی داده¬ها از تحلیل عاملی مرتبه دوّم و مدل¬سازی معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی به کمک نرم¬افزار Smart PLS3 استفاده شده است نتایج: از هفت فرضیه مطرح شده، چهار فرضیه تأیید شد. به گونه¬ای که نتایج نشان می¬دهند که هوش-تجاری بر ¬اشتراک¬گذاری دانش تأثیر مثبت دارد. همچنین تأثیر نوآوری سازمان بر مزیّت¬رقابتی مورد تأیید می¬باشد. اشتراک¬گذاری دانش و نوآوری سازمان نیز در تأثیر هوش¬تجاری بر مزیّت¬رقابتی نقش میانجی دارند.
كلمات كليدي : هوش¬تجاری، نوآوری سازمانی، به اشتراک¬گذاری دانش، مزیّت¬رقابتی، بانک کشاورزی
تاريخ دفاع : 1396-11-11