بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 950287066
نویسنده : رعنا قریب
عنوان پایان نامه : اثربخشی بازی¬درمانی مبتنی بر شناختی رفتاری بر بهبود حافظۀ کاری و انعطاف پذیری شناختی کودکان دارای اختلال یادگیری خاص
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : روانشناسی
رشته/گرایش تحصيلي : روانشناسی عمومی
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :بهمن اکبری گوابری, ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : چکیده حافظه کاری و انعطاف پذیری شناختی در کودکان دارای اختلال یادگیری خاص در سطوح پایینی قرار دارد که از جمله راهکارهای بهبود آن بازی درمانی مبتنی بر شناختی رفتاری است. هدف پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی بازی درمانی مبتنی بر شناختی رفتاری بر بهبود حافظۀ کاری و انعطاف پذیری شناختی کودکان دارای اختلال یادگیری خاص بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع نیمه تجربی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کودکان دارای اختلال یادگیری خاص مراجعه کننده به مرکز اختلالات یادگیری شهرستان رشت، در نیم سال دوم سال تحصیلی 97-96 به تعداد 540 نفر بود که از این بین 24 کودک انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. سپس دو مقیاس حافظه کاری هوش وکسلر کودکان و انعطاف پذیری شناختی کارت¬های ویسکانسین در قالب پیش آزمون و پس آزمون در مورد آنها اجرا شد. لازم به ذکر است که گروه آزمایش 10 جلسة 1 ساعتی وهفته‌ای دو بار مورد مداخله بازی درمانی با رویکرد شناختی و رفتاری قرار گرفت در حالی که در مورد گروه کنترل مداخله ای انجام نشد. داده¬های به دست آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته¬های پژوهش نشان داد بازی درمانی مبتنی بر شناختی رفتاری بر بهبود حافظۀ کاری و انعطاف پذیری شناختی کودکان دارای اختلال یادگیری خاص اثربخش است. بر این اساس می¬توان نتیجه گرفت جهت بهبود حافظه کاری و انعطاف پذیری شناختی کودکان دارای اختلال یادگیری خاص می توان از روش مداخله بازی درمانی مبتنی بر شناختی رفتاری استفاده کرد.
كلمات كليدي : کلید واژه¬ها: بازی درمانی مبتنی بر شناختی رفتاری، حافظه کاری، انعطاف پذیری شناختی، اختلال یادگیری خاص.
تاريخ دفاع : 1397-3-9