بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 950105235
نویسنده : طوبی اسدپور کساری
عنوان پایان نامه : رابطه ذهن آگاهی، نشخوارفکری با آشفتگی روانشناختی و عاطفه مثبت و منفی مادران دارای کودکان اختلال یادگیری خاص
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : روانشناسی
رشته/گرایش تحصيلي : روانشناسی عمومی
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :بهمن اکبری گوابری, ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : چکیده زندگی با کودک دارای اختلال یادگیری برای والدین بسیار چالش برانگیز است و سطوع متفاوتی از تنیدگی را برای آنها ایجاد می کند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ذهن¬آگاهی، نشخوار فکری با آشفتگی روانشناختی و عاطفه مثبت و منفی مادران دارای کودکان اختلال یادگیری خاص بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مادران دارای کودکان با اختلال یادگیری خاص مراجعه کننده به مراکز اختلالات یادگیری شهرستان رشت، در نیم-سال دوم سال تحصیلی 97-96 به تعداد 540 نفر بودند که از این بین با استفاده از روش نمونه¬گیری در دسترس و با توجه به شرایط ورود و خروج از پژوهش تعداد 220 نفر انتخاب و پرسشنامه¬های مهارت¬های ذهن¬آگاهی کنتاکی (2004)، نشخوار فکری نولن و هوکسما (1991)، پریشانی روانشناختی کسلر و همکارانش (2002) و عاطفه مثبت و منفي واتسن، کلارگ و تلگن (1988) را تکمیل کردند. داده¬های به دست آمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته¬های پژوهش نشان داد بين ذهن¬آگاهی با آشفتگی روانشناختی و عاطفه منفی رابطه منفی و با عاطفه مثبت رابطه مثبت و معني¬دار وجود دارد (01/0P
كلمات كليدي : کلید واژه¬ها: مادران دارای کودکان با اختلال یادگیری خاص، ذهن آگاهی، نشخوار فکری، آشفتگی روانشناختی، عاطفه مثبت و منفی.
تاريخ دفاع : 1397-3-9