بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 930433925
نویسنده : معصومه کاظمی راد
عنوان پایان نامه : رابطه بین ابعاد سرمایه فکری با عملکرد محصول جدید در شرکت های تولیدی واقع در شهرک های صنعتی استان گیلان
دانشكده : دانشکده مدیریت و حسابداری
گروه تحصيلي : مدیریت
رشته/گرایش تحصيلي : مديريت بازرگاني - مديريت تحول
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :فرزین فرحبد, ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : عملکرد محصول جدید و توسعه ی آن یکی از مهمترین مولفه هایی است که باعث ایجاد مزیت رقابتی برای شرکت ها می شود. عوامل بسیار زیادی وجود دارد که عملکرد محصول جدید را تحت تاثیر قرار می دهد، اما ابعاد سرمایه ی فکری به عنوان یکی از مهمترین عواملی است که عملکرد محصول جدید شرکت ها را تحت تاثیر قرار می دهد. از این رو هدف اصلی تحقیق تاثیر سرمایه ی انسانی و سرمایه ی سازمانی بر عملکرد محصول جدید از طریق سرمایه ی مشتری است. جامعه ی آماری تحقیق شرکت های تولیدی فعال در شهرک های صنعتی استان گیلان می باشد. روش نمونه گیری در این تحقیق از نوع نمونه گیری تصادفی ساده است، اما در توزیع پرسشنامه، این روش با توجه به تعداد واحدهای فعال در شهرها انجام شده است. در هر شرکت به طور متوسط بین دو تا سه پرسشنامه توزیع گردید و میانگین جواب پاسخ دهندگان به عنوان مبنای تجزیه و تحلیل قرار گرفت و تعداد نمونه نیز برابر با 173 نفر از شرکت است.روش گردآوری داده ها در این تحقیق میدانی و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه است. در این تحقیق برای اندازه گیری روایی از روایی محتوا و همچنین برای اندازه گیری پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است که مقادیر آن برای تمامی متغیرهای مدل بالاتر از 7/0 بدست آمده است. تمامی تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از طریق نرم افزارهای اس پی اس اس و پی ال اس انجام شده است. براي بررسي فرضيه هاي تحقیق از تحليل عاملي تاييدي و مدل سازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. نتیجه ی فرضیه های تحقیق حاکی از تاثیر مثبت و معنی دار سرمایه ی مشتری، سرمایه ی انسانی و سرمایه ی سازمانی بر عملکرد محصولات جدید شرکت های تولیدی در شهرک های صنعتی استان گیلان دارد که میزان روابط در این فرضیه ها به ترتیب 382/0، 105/0 و 319/0 بدست آمده است . در فرضیه های دیگر نیز تاثیر مثبت و معنی دار سرمایه ی سازمانی و سرمایه ی انسانی بر سرمایه ی مشتری شرکت های تولیدی در شهرک های صنعتی استان گیلان مورد تایید قرار گرفت که میزان روابط در آنها به ترتیب 169/0 و 524/0 بدست آمده است. در نهایت در دو فرضیه ی انتهایی تحقیق نیز نقش میانجی سرمایه ی مشتری در ارتباط بین سرمایه ی انسانی و سرمایه ی مشتری با عملکرد محصولات شرکت های تولیدی در شهرک های صنعتی استان گیلان به تایید رسید که شدت روابط در این فرضیه ها 121/0 و 2/0 بدست آمده است.
كلمات كليدي : عملکرد محصول جدید،استان گیلان
تاريخ دفاع : 1395-6-31