بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 930377650
نویسنده : علی قاسمی دهشال
عنوان پایان نامه : توسعه توریسم شهری رشت؛ با تاکید بر باز زنده سازی هسته مرکزی
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : جغرافیا
رشته/گرایش تحصيلي : جغرافيا و برنامه ريزي گردشگري
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (استاد مدعو) : , دکتر بهمن رمضانی گورابی,
استاد مشاور () : ,
چكيده : تحقیق حاضر به تحلیل « توسعه توریسم شهری؛ با تاکید بر باز زنده سازی هسته مرکزی رشت » پرداخته است. از آنجا که اهداف کلی تحقیق « معرفی شاخص‌های توسعه‌ی توریسم شهر رشت مبتنی بر باززنده‌سازی بافت مرکزی شهر » و « شناخت، تبیین و تشریح نقش باززنده‌سازی بافت مرکزی شهر رشت در توسعه توریسم شهری » میباشد لذا تحقیق حاضر، تحقیقی کاربردی بوده و برای پاسخگویی به سوالات تحقیق، علاوه بر مطالعه اسنادی مقالات، تحقیقات و رساله¬های مرتبط، که چارچوب نظری و مؤلفه¬های اولیه الگوی تحقیق را ارائه می¬نماید، از طریق توزیع پرسشنامه و تحلیل های صورت گرفته نسبت به شناسایی شاخص های توسعه توریسم شهر رشت مبتنی بر باز زنده سازی هسته مرکزی از نظر خبرگان پرداخته شده است. بدین منظور سه فرضیه‌ی « به نظر می رسد باززنده‌سازی بافت مرکزی شهر رشت در افزایش جذب توریسم مؤثر باشد» ؛ « به نظر می رسد بازار بزرگ رشت نقش به سزائی در بازدید مردم از محدوده پیاده راه فرهنگی شهر رشت داشته باشد» و « به نظر می رسد باززنده‌سازی بافت مرکزی شهر رشت در آینده به عنوان نماد رشت خودنمایی کند» مورد آزمون قرار گرفت و هر سه فرضیه به اثبات رسیدند. از آنجا که روش تحقیق براساس مدل دلفی بوده بنابراین جامعه هدف، کارشناسان مربوطه و متخصصین دانشگاهی می باشد. طبق نتایج بدست آمده با توجه به اینکه جامعه آماری را بیشتر افراد دانشگاهی تشکیل می دهند 10 درصد در مقطع کارشناسی و 83.3 درصد در مقطع کارشناس ارشد و بالاتر می باشند. با عنایت به پیوستن شهر رشت به شبکه شهرهای خلاق خوراک یونسکو؛ بهترین فرصت برای توسعه‌ی گردشگری در استان گیلان و شهر رشت است. یکی از مهم‌ترین بسترهای کالبدی جهت تحقق این امر، باز زنده سازی هسته مرکزی در شهر رشت و مجاورت این پیاده راه با بازار بزرگ شهر می‌باشد. بدین‌منظور آشنایی هر چه بیشتر گردشگران با پیاده راه احداث شده، ساختمان های قدیمی موجود در محدوده پیاده راه، بازار و انواع خواک گیلانی علاوه بر توسعه توریسم شهری و ایجاد جذابیت در رشد اقتصادی شهروندان نیز موثر باشد. لذا با عنایت به نتایج بدست آمده از پرسشنامه، 70 درصد از پاسخ دهندگان از طریق منابع اینترنتی و رسانه های جمعی نسبت به انتخاب مقصد گردشگری خود اقدام می نمایند که انجام اقدامات موثر و مفید در این زمینه نقش به سزائی در جذب گردشگر خواهد داشت.
كلمات كليدي : لغات کلیدی: رشت، توسعه گردشگری، پیاده راه، توریسم شهری، باز زنده سازی.
تاريخ دفاع : 1395-6-31