بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 930440700
نویسنده : سیمین صفری گیلوان
عنوان پایان نامه : تاثیر رضایت از نام و نام خانوادگی بر اضطراب کلاس درس، عزت نفس، کمرویی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر و پسر دوره اول متوسطه شهر رشت
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : روانشناسی
رشته/گرایش تحصيلي : روانشناسی عمومی
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (استاد مدعو) : , سید ولی الله موسوی,
استاد مشاور () : ,
چكيده : زمینه و هدف: بر طبق تجارب معلًمی، تصور می‌شود نام و شهرتی که از طریق آن دانش‌آموزان مورد خطاب قرار می‌گیرند بر هیجانات، عواطف و عملکرد آنان موثر باشد. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر رضایت از نام، نام خانوادگی و پسوند بر اضطراب کلاس درس، عزت نفس، کمرویی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر و پسر دوره اول متوسطه شهر رشت است. روش: اين پژوهش به روش مقطعی-تحلیلی اجرا شد که در آن جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دختر و پسر دوره اول متوسطه شهررشت به تعداد 14751 نفر بود. 521 دانش‌آموز به روش نمونه‌گیری تصادفی-خوشه‌ای با درنظر گرفتن طبقات جنسیتی (319 پسر و 202 دختر) انتخاب شدند و به پرسشنامه¬های عزت نفس روزنبرگ (1979)، پرسشنامه کمرویی استنفورد- زیمباردو (1977)، پرسشنامه اضطراب در کلاس درس ریچموند (2013) پاسخ گفتند. آخرین معدل اکتسابی دانش‌آموزان نیز به عنوان شاخصی از عملکرد تحصیلی آنان درنظرگرفته شد. داده‌های گردآوری‌شده با استفاده از تحلیل واریانس یکراهه درقالب طرح فاکتوریل 2×3 (سه سطح رضایت و دوسطح جنسیتی) از طریق نرم افزار SPSS-21 تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که رضایت کمتر از نام با اضطراب کلاس درس بیشتر، عزت نفس کمتر، کمرویی زیادتر، پیشرفت تحصیلی ضعیفتر همراه است. در مورد نتایج نام خانوادگی نتایج نشان داد رضایت کمتر با اضطراب کلاس درس بیشتر، عزت نفس کمتر، کمرویی زیادتر همراه است؛ اما تاثیرمنفی بر عملکرد تحصیلی نداشت. در مورد رضایت از پسوند نیز نتایج حاکی از آن بود که رضایت کمتر با عزت نفس کمتر، کمرویی زیادتر همراه است. سرانجام تحلیل طبقات جنسیتی آشکار ساخت به استثنای ارزیابی‌های عملکرد تحصیلی کسب این نتایج عمدتاً بین دختران و پسران تفاوتی ندارد. بدین مفهوم که گروه پسران درمقایسه با گروه دختران همواره عملکرد تحصیلی ضعیف‌تری از خود نشان می‌دادند. نتیجه گیری: با توجه به نتایج می‌توان گفت که رضایت از نام و نام خانوادگی و پسوند می‌تواند در برخی مواقعی به عنوان منبعی برای بهبود اضطراب کلاس درس، عزت نفس، کمرویی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در محیط مدرسه درنظر گرفته شود.
كلمات كليدي : نام و نام خانوادگی، اضطراب کلاس درس، عزت نفس، کمرویی، پیشرفت تحصیلی.
تاريخ دفاع : 1395-11-30