بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها
شماره دانشجویی : 930293199
نویسنده : زینب کاظمی
عنوان پایان نامه : تاثیر آموزش روش ایفای نقش بر حرمت خود و سازشیافتگی دانشآموزان
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : روانشناسی
رشته/گرایش تحصيلي : روانشناسی عمومی
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (استاد مدعو) : , دکتر مهناز خسروجاوید,
استاد مشاور () : ,
چكيده : چکیده
انسان بهعنوان موجودی ذاتاً اجتماعی پیوسته در تعامل با انسانهای دیگر است و ازاینرو آموزش مهارتهای اجتماعی برای تعامل سازنده با دیگران از همان دوران کودکی، امری ضروری محسوب میشود. یکی از راهکارهای مؤثر برای آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان، روش ایفای نقش است که بستر مناسبی برای آمادهسازی کودکان برای غلبه بر تنشها فراهم میکند و بر بهبود زندگی فردی و اجتماعی آنها تأثیر میگذارد. مطالعه حاضر باهدف بررسی تأثیر آموزش ایفای نقش در حرمت خود و سازشیافتگی دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی انجام شد. پژوهش حاضر یک مطالعه آزمایشی حقیقی است. در این پژوهش جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر پایه سوم تا پنجم ابتدایی شهرستان خلخال استان اردبیل در سال تحصیلی 1396-1395 بود. در مرحله غربالگری و بر اساس کسب نمره لازم در دو پرسشنامه حرمت خود کوپر اسمیت (1967) و پرسشنامه سازشیافتگی سینها و سینگ (1993)، از میان کل دانشآموزان (178 نفر) تعداد 30 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (در هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری دادهها نشان داد که آموزش ایفای نقش در حرمت خود و سازشیافتگی کل دانشآموزان بهطور معناداری مؤثر است (p
كلمات كليدي : کلیدواژه: ایفای نقش، حرمت خود، سازشیافتگی، دانشآموزان دختر ابتدایی
تاريخ دفاع : 11395-11-30