بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 940188446
نویسنده : بیتا یزدانی
عنوان پایان نامه : تاثیر دانش بر نوآوری سازمانی با نقش تعدیل¬گری سرمایه¬اجتماعی در بیمارستان¬های گیلان
دانشكده : دانشکده مدیریت و حسابداری
گروه تحصيلي : مدیریت
رشته/گرایش تحصيلي : مديريت دولتي- مديريت نيروي انساني
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :مراد رضایی دیزگاه, ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : امروزه با وجود محبوبیت مفهوم سرمايۀ اجتماعي در درون سازمان، تحقيقات اندکي در خصوص تاثيرگذاري آن بر رابطه بین مدیریت دانش و عملکرد نوآورانه در سازمانها انجام شده است. پژوهش حاضر به دنبال طراحي چارچوبي نظام¬مند در خصوص مفاهيم مدیریت دانش، نوآورانی و سرمايۀ اجتماعي در ارتباط با هم در بیمارستانهای شهر رشت دارد. با توجه به بررسی ادبیات موضوع و نقشی که سرمایۀ اجتماعی ومدیریت دانش هر یک به تنهایی می¬توانند بر عملکرد نوآورانه داشته باشند، محقق، سه متغیرمدیریت دانش، سرمایه اجتماعی و توآوری را به¬منظور مدل سازی نظری انتخاب نمودند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر دانش بر نوآوری سازمانی با نقش تعدیل¬گری سرمایه¬اجتماعی در بیمارستان¬های گیلان انجام شده است. پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی و از نظر روش اجرا پیمایشی است. جامعه هدف در اين تحقيق بیمارستانهای استان گیلان مي باشد تعداد کل آن¬ها 25 بیمارستان است. در این تحقیق جامعه آماری و حجم¬نمونه باهم برابرند و از روش سرشماری برای تعیین حجم¬نمونه استفاده شده است. در مجموع از 25 بیمارستان نمونه¬برداری بعمل آمد. بطوریکه در هر بیمارستان بطور متوسط 10 پرسشنامه توزیه گردید ومجموعا 250 پرسشنامه جمع¬آوری می¬گردد. ابزار گردآوری اطلاعات بخش پیمایشی پرسشنامه¬های استاندارد نوآوری سازمانی (روحی پناه و همکاران (1391)؛پرسشنامه دانش ضمنی و دانش صریح (توسلی نوقابی، 1388)و نوآوری خدمات بیمارستانی (هوگان و همکاران، 2013) بوده است. لازم به ذکر است که روایی وپایایی پرسشنامه¬های مذکور در پژوهش حاضر مورد بررسی قرار گرفت و نمره آلفای پرسشنامه ¬ها از روایی بالایی برخوردار بود. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون رگرسیون و رگرسیون سسله¬مراتبی استفاده شد و همه مراحل تحلیل به وسیله نرم¬افزار Spss انجام شد. نتایج یافته¬های نشان داد که با توجه به نتایج آزمون رگرسیون سلسله مراتبی مشخص شد رابطه (دانش آشکار سرمایه ارتباطی) با نوآوری سازمانی (ضریب 182/0) و رابطه(دانش آشکار سرمایه ساختاری) با نوآوری سازمانی(ضریب 273/0) معنی¬دار بوده است. همچنین مشخص شد که بین دانش ضمنی و ابعاد مختلف سرمایه اجتماعی (ساختاری، ارتباطی وشناختی) رابطه معنی¬دار وجود دارد. ولی بین دانش آشکار وسرمایه شناختی با نوآوری سازمانی رابطه معنی¬داری مشاهده نشد(ضریب 061/0). در بررسی رابطه دانش ضمنی و دانش آشکار با نوآوری سازمان نتایج نشان داد که هردو بعد دانش سازمانی (ضمنی و صریح) بر نواوری سازمانی تاثیرگذار بوده و رابطه آنها معنی¬دارمی¬باشد(05/0 p˂).
كلمات كليدي : کلیدواژه¬ها: نوآوری سازمانی، دانش ضمنی، دانش صریح، سرمایه شناختی، سرمایه ارتباطی، سرمایه ساختاری
تاريخ دفاع : 1396-6-28