بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 950119502
نویسنده : سید سعید موسوی زاده
عنوان پایان نامه : رابطه هوش معنوی، خودتنظیمی و مهارت حل مساله با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی شهرستان صومعه سرا
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : روانشناسی
رشته/گرایش تحصيلي : روانشناسی عمومی
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :مسعود عموپور, ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : چکیده هدف کلی پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش معنوی، خودتنظیمی و مهارت حل مساله با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی شهرستان صومعه سرا می باشد.پژوهش توصیفی- مقطعی از نوع همبستگی می¬باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان ابتدایی شهرستان صومعه سرا در سال تحصیلی 1397 بودند. از چهار مدرسه نمونه‌ای به حجم 180 نفر از دانش آموزان بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970) به روش نمونه‌گيري تصادفی ساده انتخاب شدند. به¬منظور جمع¬آوری داده¬ها از پرسشنامه پرسشنامه هوش معنوی کینگ (2008)، پرسشنامه خودتنظیمی بوفارد (1995) و پرسشنامه مهارت حل مسئله هپنر(1982) استفاده شد و نمرات حاصل از پرسشنامه ها با استفاده از نرم افزار SPSSبررسی گردید.نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که بین مولفه های هوش معنوی با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد(01/0>P). بین خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی رابطه معنادار بود (01/0>p). بین مهارت حل مساله و مولفه های آن (جز کنترل هیجان) رابطه معنادار بود (01/0>p). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که دو متغیر اعتماد در حل مساله و استقبال یا اجتناب از فعالیتهای حل مساله توان پیش بینی پیشرفت تحصیلی را دارند و دو متغیر 90 درصد تغییرات پیشرفت تحصیلی را پیش بینی می کنند. با توجه به متغیرهای روانشناختی همچون نقش ساختار خانواده و هوش معنوی در تبیین مهارت حل مساله و خودتنظیمی تحصیلی آنان، لازم است که در برنامه های آموزشی و پرورشی به افزایش این مهارتها توجه بیشتری شود. کلیدواژگان: هوش معنوی، خودتنظیمی ، مهارت حل مساله، پیشرفت تحصیلی.
كلمات كليدي : کلیدواژگان: هوش معنوی، خودتنظیمی ، مهارت حل مساله، پیشرفت تحصیلی.
تاريخ دفاع : 1397-04-27