بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 930282889
نویسنده : حوا رسولی خشکرودی
عنوان پایان نامه : تاثیر بازی درمانی بر حافظه کوتاه¬مدت دیداری و انعطاف¬پذیری شناختی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی¬توجه/بیش¬فعالی
دانشكده : دانشکده تحصیلات تکمیلی و مجتمع فنی
گروه تحصيلي : روانشناسی
رشته/گرایش تحصيلي : روانشناسی بالينی
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (استاد مدعو) : , عباسعلی حسین خانزاده,
استاد مشاور (استاد مشاور مدعو) : , مریم کوشا,
چكيده : اختلال نارسایی¬توجه/بیش¬فعالی یکی از رایج¬ترین اختلال¬های روان¬شناختی دوران کودکی است که بیشترین تعداد مراجعان روانشناسان کودک و روانپزشکان را تشکیل می¬دهند. به طور کلی با توجه به اهمیت مداخلة موثر در اين زمینه، پژوهش حاضر با هدف بررسی مقايسة اثربخشی بازی¬درمانی بر انعطاف¬پذیری و حافظه کوتاه¬مدت دیداری در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی¬توجه/بیش¬¬فعالی انجام شد. اين پژوهش از نظر روش¬شناسی، يک مطالعة شبه¬آزمايشی با طرح پیش¬آزمون- پس¬آزمون با یک گروه آزمايش و يک گروه کنترل است. جامعة آماری در اين پژوهش شامل تمامی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی¬توجه/بیش¬فعالی مراجعه کننده به مراکز روانپزشکی در شهر رشت در سال 1394 بودند که تحت درمان دارویی قرار داشتند،که تعداد 30 نفر از آنها با روش نمونه¬گیری تصادفی و بر حسب شرایط ورود به پژوهش انتخاب و در دو گروه آزمايش و گروه کنترل جايدهی شدند. برای جمع¬آوری داده¬ها در اين پژوهش از مقیاس نشانه¬هاي مطرح شده توسط انجمن روانپزشکی آمریکا (2013)، استروپ ساده (1935) و آزمون آندره¬ری (1942) استفاده شد. در اين پژوهش برنامه بازی-درمانی، در طی10 جلسه به گروه آزمايش آموزش داده شد، در حالی¬که گروه کنترل، آموزشی در اين زمینه¬ دريافت نکردند. تحلیل داده¬های پژوهش حاضر نشان داد که در مرحله پس¬آزمون بین گروه¬های آزمايش و کنترل از نظر میزان بهبودی انعطاف¬پذیری شناختی و حافظه کوتاه¬مدت دیداری تفاوت معنی¬داری وجود دارد. نتايج نشان داد روش بازی¬درمانی باعث بهبود در انعطاف¬پذیری شناختی و حافظه کوتاه¬مدت دیداری در کودکان دارای اختلال نارسایی¬توجه/بیش¬فعالی شده است (01/0p
كلمات كليدي : بازی¬درمانی، انعطاف¬پذیری شناختی، حافظه کوتاه¬مدت دیداری، اختلال نارسایی-توجه/بیش¬فعالی.
تاريخ دفاع : 1395-11-30