بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 940029376
نویسنده : سمیه زند
عنوان پایان نامه : مقایسه دانش ارتباط غیر کلامی و هشیاری درون بدنی در دانشجویان ایران و ایتالیا
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : روانشناسی
رشته/گرایش تحصيلي : روانشناسی عمومی
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (استاد مدعو) : , مجید برادران,
استاد مشاور () : ,
چكيده : چکیده سطح ابتدایی فرهنگ با ارتباط غیر کالمی منتقل می شود آگاهی فرد از دانش ارتباط غیر کالمی، باعث عملکرد بهتر اجتماعی و روابط اجتماعی موفقیت آمیزی با دیگران می شود؛ همچنین هشیاری درون بدنی را در مداخالت بیماری های روان تنی دارای ارزش بالقوه در پیشگیری و درمان این بیماری ها تلقی می کنند؛ با توجه به اهمیت ارتباط غیر کالمی و هشیاری بدنی پژوهش حاضر با هدف مقایسه دانش ارتباط غیرکالمی و هشیاری درون بدنی در دانشجویان ایران و ایتالیا، انجام گرفته است. این پژوهش از نوع توصیفی و علی-مقایسه ای بود که طی آن متغیر های دانش ارتباط غیر کالمی و هشیاری درون بدنی در دانشجویان ایران و ایتالیا مقایسه شدند. جامعه آماری شامل دانشجویان شهر جنوا و رشت در سال تحصیلی 2016-2017( 1396-1395( و در محدوده سنی 18-50 سال را تشکیل داده اند. که از میان آن نمونه ای به حجم 90(180 نفر دانشجویان ایران و 90 نفر دانشجویان ایتالیا(، نفر از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از پرسشنامه دانش نشانه های غیر کالمی هال و مقیاس چند بعدی هشیاری درون بدنی مهلینگ استفاده شد. تحلیل داده های پژوهش حاضر نشان داد که بین دانش ارتباط غیرکالمی در دانشجویان ایران و ایتالیا تفاوت معنادار وجود دارد )p>0/05(. همچنین نتایج نشان داد که برخی خرده مقیاس های هشیاری درون بدنی )منحرف نشدن توجه، نگران نبودن، تنظیم توجه و گوش دادن به بدن( در دانشجویان ایران و ایتالیا تفاوت معنادار دارند. یافته های این پژوهش نقش مهم فرهنگ را در دانش ارتباط غیر کالمی و برخی خرده مقیاس های هشیاری درون بدنی نشان می دهد.
كلمات كليدي : کلمات کلیدی: دانش ارتباط غیرکالمی، هشیاری درون بدنی، دانشجو
تاريخ دفاع : 1396-6-29