بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها
شماره دانشجویی : 940145305
نویسنده : حامد کیومرثی
عنوان پایان نامه : ساخت ویکی ها و فعا لیت های ویکی محور: بررسی اثرات همکاری زبان آموزان، ارائه بازخورد و تصحیح خطا بوسیله آنان بر مهارت نوشتاری زبان دوم در میان فراگیران ایرانی زبان انگلیسی در سطح متوسط
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : زبان انگلیسی
رشته/گرایش تحصيلي : آموزش زبان انگليسي
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :حامد بابائی شلمانی, ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : چکیده
اين مطالعه به منظور بررسی تأثيرات ويكی ها و فعایت های نوشتاری فرآیند محور برپایه ویکی بر عملكرد نوشتاری زبان دوم در میان زبان آموزان سطح متوسطی که انگلیسی را به عنوان زبان خارجه یاد میگیرند انجام شد. برای این منظور، 16 دانشجوی ایرانی ازدانشگاه مهرآنین (موسسه آموزش عالی، بندرانزلی، استان گیلان، ایران) به عنوان دانشجویان سطح متوسط مهارت زبانی براساس عملکرد نمرات خود در آزمون تعیین سطح (سولوشن پلیسمنت تست) تعیین شدند. دانشجویان واجد شرایط به دو گروه تقسیم گردیدند (هشت دانشجو در هر گروه). در یک گروه (گروه آزمایشی)، دانشجویان به امر توسعه ویکی ها و انجام فعالیت های نوشتاریی فرآیند محور بصورت آنلاین در یک فضای نوشتاری اجتماعی بنام ویکی اسپیس مبادرت ورزیدند. در گروه دیگر (گروه کنترل)، دانشجویان بدون استفاده از ویکی ها و ویکی اسپیس درامر نوشتن مقالات مشارکت کردند و بازخورد دوستان خود را از بوسیله مبادله اطلاعات ازطریق نسخ کاغذی نوشته های خود انجام دادند. مراحل اجرای رویکرد نوشتاری فرآیند محور برای بهبود توانایی نوشتاری زبان دوم برای هردو گروه یکی بوده و همه شرکت کنندگان، بدون درنظرگرفتن شرایطی که توانایی نوشتاریشان را افزایش می دادند، در فعالیت های نوشتاری فرآیند محور از طریق گذر از مراحل زیر شرکت می کردند، که عبارت بودند از: 1) برنامه ریزی؛ 2) نگارش متن مقاله؛ 3) ارائه بازخورد؛ 4) ویراش و اصلاح 5) بازنگری؛ و 6) ارزیابی. آزمایش به مدت یکماه بطول انجامید که طی آن شرکت کنندگان به مدت 8 جلسه تحت آموزش قرار گرفتند. در پایان مطالعه، آزمونی برای بررسی میزان توانایی نوشتاری شرکت کنندگان بعمل آمد. نتایج آشکارنمود که هردو گروه پیشرفت قابل توجهی داشته اند، با اینحال، دانشجویانی که در فعالیت های نوشتاری فرآیند محور در ویکی اسپیس شرکت داشتند، به طور معنی داری بهتر از گروه دیگر عمل نمودند. ازنتایج تحقیق حاضر اینگونه استنباط می شود که ویکی ها و ویکی اسپیس به عنوان یک فضای نوشتاری اجتماعی آنلاین، شرایط لازم را برای ارتقاء توانایی نوشتاری زبان دوم درمیان فراگیران درفضایی لذت بخش فراهم میکنند که شاخصه آن افزایش انگیزه واستقلال یادگیرندگان بوده و تضمین کننده یادگیری بهینه می باشد.
كلمات كليدي : تصحیح خطا،مهارت نوشتاری زبان دوم ،فعا لیت های ویکی محور
تاريخ دفاع : 1396-6-27