بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 930413808
نویسنده : سیما صارمی مقدم
عنوان پایان نامه : مطالعات رده شناسی ساخت های همراهی در زبان فارسی
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : زبان انگلیسی
رشته/گرایش تحصيلي : زبانشناسي همگاني
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :هنگامه واعظی, ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : پژوهش حاضر به بررسی ساخت های همراهی در زبان فارسی در حوزه ی رده ای با اتکا بر رویکرد رده شناسی استولز و همکاران (2006) می پردازد . استولز و همکاران سه رده ی زبانی ( (B) , (Aو (C) را در طبقه بندی زبان ها پیشنهاد کرده اند که هر زبانی با توجه به ویژگی هایی که دارد در طبقه ی خاص خود قرار می گیرد. هدف از این بررسی این است که بدانیم که زبان فارسی چه ویژگی هایی دارد و در کدام طبقه از رده های پیشنهادی قرار دارد . در بررسی نحوی و معنایی داده های زبان فارسی مشخص شد که ساخت های همراهی در زبان فارسی به سه رابطه ی همراهی، ابزاری و حالت تقسیم بندی می شوند. روابط همراهی و ابزاری خود نیز زیر طبقه ها و انواعی را شامل می شوند برای نمونه؛ رابطه ی همراهی شامل سه زیرمجموعه ی همراهی یک فرد با فرد دیگر، همراهی یک فرد با خودش و همراهی چندین فرد در یک گروه است . رابطه ی ابزاری شامل شیء به عنوان ابزار، وسایل حمل و نقل، عضو بدن و ابزار جاندار(حیوانات) می باشد. رابطه ی حالت نیز شامل مفاهیم انتزاعی در ساخت های همراهی است که نشان دهنده ی حالت رویداد فعل می باشد. در این بخش از تحلیل ویژگی های درونی ساخت های همراهی شامل همراهی کننده ، همراهی شونده و رابط میان آنهاست. برای تعیین رده های زبانی ( (B) , (Aو (C) سه ویژگی اصلی (عاملیت، همپایگی و مالکیت )و سه ویژگی فرعی (مقید بودن ، بدون و بی نشانی ) معیار رده بندی زبان ها در دنیا است . بررسی شواهد زبان فارسی با استناد بر این ویژگی های اصلی و فرعی نشان می دهد که این زبان بر خلاف زبان هایی مانند ارمنی، سواحیلی و ایسلندی در زبان های گروه (B) قرار می گیرد و همانند زبان های آلمانی و سوئدی عمل می کند .
كلمات كليدي : رده شناسی - ساخت های همراهی - زبان فارسی
تاريخ دفاع : 1396-11-10