بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 940021714
نویسنده : پویا عابدلو احدی
عنوان پایان نامه : تبیين عوامل موثر بر موفقيت محصولات جديد (مطالعه موردی: متخصصین بخش طراحی ایران خودرو)
دانشكده : دانشکده مدیریت و حسابداری
گروه تحصيلي : مدیریت
رشته/گرایش تحصيلي : مديريت بازرگاني - بازرگاني بين المللي
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :مریم اوشک سرایی, ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : تولید و خلق محصولات جدید و نوآورانه از جمله استراتژی های سازمان برای ایجاد مزیت رقابتی در بازار است که تحت تاثیر کیفیت کار گروههای فکر سازمان محقق می گردد. هدف پژوهش بررسی تاثیر تعهد سازمانی، انسجام اجتماعی، شایستگی اجتماعی بر موفقیت محصول جدید با میانجی گری انسجام وظیفه ای بود. روش این پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه متخصصین بخش طراحی شرکت ایران خودرو تشکیل دادند. بر این اساس با استفاده از روش نمونه گیری همه شماری نمونه‌ای به حجم 264 نفری از متخصصین بخش تحقیق، طراحی و تولید ایران خودرو انتخاب شدند. پرسشنامه های پژوهش عبارت بودند از مقیاس انسجام وظیفه ای، انسجام اجتماعی، شایستگی اجتماعی، تعهد سازمانی، مفید بودن ایده محصول برای مشتریان و شرکت و همچنین تازگی ایده محصول برای مشتریان. داده‌های بدست آمده با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار AMOS نسخه 24 تحلیل شد. نتایج این پژوهش نشان داد انسجام وظیفه ای تاثیر معنادار و مستقیمی بر مفید بودن محصول برای شرکت (ضریب بتا: 517/0)، تازگی محصول برای مشتری (ضریب بتا: 573/0) و مفید بودن محصول برای مشتری (ضریب بتا: 643/0) دارد. همچنین شایستگی اجتماعی (ضریب بتا: 304/0)، انسجام اجتماعی (ضریب بتا: 350/0) و تعهد سازمانی (ضریب بتا: 349/0) تاثیر معنادار و مستقیمی بر انسجام وظیفه ای دارد. در بعدی دیگر شایستگی اجتماعی (ضریب بتا: 196/0)، انسجام اجتماعی (ضریب بتا: 225/0) و تعهد سازمانی (224/0) با تاثیرگذاری مستقیم بر انسجام وظیفه ای به صورت غیر مستقیم بر مفید بودن محصول شرکت تاثیر گذارند. همچنین شایستگی اجتماعی (ضریب بتا: 174/0)، انسجام اجتماعی (ضریب بتا: 201/0) و تعهد سازمانی (200/0) با تاثیرگذاری مستقیم بر انسجام وظیفه ای به صورت غیر مستقیم بر تازگی محصول برای مشتری تاثیر گذارند. همچنین شایستگی اجتماعی (ضریب بتا: 157/0)، انسجام اجتماعی (ضریب بتا: 181/0) و تعهد سازمانی (180/0) با تاثیرگذاری مستقیم بر انسجام وظیفه ای به صورت غیر مستقیم بر مفید بودن محصول مشتری تاثیر گذارند.
كلمات كليدي : انسجام وظیفه ای، انسجام اجتماعی، شایستگی اجتماعی، تعهد سازمانی، مفید بودن ایده محصول برای مشتریان و شرکت، تازگی ایده محصول برای مشتریان
تاريخ دفاع : 1397-5-30