بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها
شماره دانشجویی : 950187556
نویسنده : افشین نژاد حیدری تسیه
عنوان پایان نامه : تاثیر گرایش به کارآفرینی بر شدت صادرات شرکتهای صادراتی استان گیلان
دانشكده : دانشکده مدیریت و حسابداری
گروه تحصيلي : مدیریت
رشته/گرایش تحصيلي : مديريت دولتي- مديريت نيروي انساني
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :بیژن شفیعی, ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : با افزایش مشکلات و مسائل کارآفرینی در کشور و کاهش میزان صادرات شرکتهای فعال در حوزههای مختلف، بررسی چگونگی تقویت درونسازمانی این شرکتها از جمله دغدغههای مدیران بوده است. هدف از این تحقیق بررسی تاثیر گرایش به کارآفرینی بر شدت صادرات شرکتهای صادراتی استان گیلان میباشد. جامعه آماري اين تحقیق، 364 نفر از مدیران و کارشناسان شرکتهای صادراتی استان گیلان در سال 1397 بودند. به منظور بررسی حجم نمونه آماری از فرمول کوکران برای جوامع محدود استفاده شد که در نهایت حجم نمونه 241 نفر تعیین گردید که به روش نمونه گیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب شدند. به منظور بررسی متغیرهای تحقیق به ترتیب از پرسشنامه کووین و اسلوین (1989) برای گرایش به کارآفرینی، از پرسشنامه چیوا و آلگر (2009) برای قابلیت یادگیری، از مطالعات براون و آیزنهارت (1995) و چیزا و همکاران (1996) برای عملکرد نوآورانه و در نهایت از پرسشنامه ماجوکی و همکاران (2005) برای بررسی شدت صادرات استفاده شد. روایی تحقیق با استفاده از روایی محتوا از طریق استاد راهنما مورد سنجش قرار گرفت و پایایی تحقیق نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ سنجیده و میزان آلفای هر یک از متغیرها به ترتیب 840/0، 783/0، 792/0 و 791/0 بدست آمده و نشان از استاندارد بودن پرسشنامههای مذکور داشت. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS 21 و PLS 3 استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که گرایش به کارآفرینی و عملکرد نوآورانه تاثیر مثبتی بر شدت صادرات شرکتهای استان گیلان دارند. از طرفی نتایج نشان داد که عملکرد نوآورانه نقش واسطهای در رابطه بین گرایش به کارآفرینی و شدت صادرات شرکتهای صادراتی استان گیلان ایفا میکند. نتایج در خصوص تاثیرگذاری قابلیت یادگیری بر شدت صادرات رد شد و همچنین این نتایج نشان داد که قابلیت یادگیری نقش واسطهای در رابطه بین گرایش به کارآفرینی و شدت صادرات شرکتهای صادراتی استان گیلان ایفا نمیکند.
كلمات كليدي : گرایش به کارآفرینی، عملکرد نوآورانه، قابلیت یادگیری، شدت صادرات، شرکتهای صادراتی
تاريخ دفاع : 1397-5-29