بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 950142846
نویسنده : فیروزه محمدی
عنوان پایان نامه : تأثیر آموزش مهارت های ارتباطی بر بهزیستی هیجانی و انعطاف پذیری شناختی دانش آموزان مقطع متوسطه
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : روانشناسی
رشته/گرایش تحصيلي : روانشناسی عمومی
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :سیده مریم موسوی, ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : چکیده این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش مهارت های ارتباطی بر بهزیستی هیجانی و انعطاف پذیری شناختی دانش آموزان انجام پذیرفت. مطالعه حاضر از نوع پژوهش های آزمایشی می باشد است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه می باشند که در سال تحصیلی 97-1396 در مدارس شهر رشت به تحصیل مشغول بودند. این پژوهش یک پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود. به روش نمونه گیری دردسترس 30 آزمودنی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایشی هشت جلسه 90 دقیقه ای آموزش مهارت های ارتباطی را دریافت کردند و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. برای گرد آوری داده ها از پرسشنامه مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف و کیز (1995) و پرسشنامه انعطاف پذیری شناختی دنيس و وندروال (2010) استفاده شد. برای آزمون فرضیه های پژوهش، از آزمون های آماری پارامتریک تحلیل کواریانس استفاده شد. در ضمن كليه عمليات آماري با استفاده نرم افزار20 spss تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان دادند که آموزش مهارت های ارتباطی بر بهزیستی هیجانی و انعطاف پذیری شناختی در یک متغیر ترکیبی با 68/0= ή Partial، 191/0= s Lambdaو wilk، 31/22 = (21،4) F اثر معني داري داشته است(01/0>P). بر اساس یافته ها می توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت های ارتباطی از جمله عواملی است که بر بهزیستی هیجانی و انعطاف پذیری شناختی موثر باشد.
كلمات كليدي : کلید واژه: مهارت های ارتباطی، بهزیستی هیجانی، انعطاف پذیری شناختی، دانش آموزان مقطع متوسطه.
تاريخ دفاع : 1397-6-17