بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها
شماره دانشجویی : 900828904
نویسنده : تينا توحيدي کلورزي
عنوان پایان نامه : پارک کودک با رويکرد روانشناسي رشد
دانشكده : دانشکده تحصیلات تکمیلی و مجتمع فنی
گروه تحصيلي : معماری
رشته/گرایش تحصيلي : مهندسي معماري
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (استاد مدعو) : , آرش مهرگاني,
استاد مشاور (استاد مشاور مدعو) : , كيامرز جوانمردي,
چكيده : چکيده
امروزه به علت کمبود فضاي بازي مطلوب، بخش قابل توجهي از اوقات فراغت کودکان با تماشاي تلويزيون و بازي هاي کامپيوتري سپري مي¬شود که نتيجه ي آن کاهش تحرک فيزيکي و عدم تعامل آنها با طبيعت و اجتماع و محيط هاي شهري است. اين در حالي است که تعامل محيطي در دوران خردسالي و دبستان لازمه رشد و شکوفايي توانائي هاي فيزيکي و شناختي است و بر شکل گيري شخصيت وجودي کودکان و رشد جسماني و رواني آنها تاثير بسزايي دارد.ريشه هاي ادراک محيطي در کودکي انسان نهفته است و کودک از راه تجربه ي مستقيم محيط پيرامون، به درک و فهم امور مي¬پردازد لذا تماس مستقيم با محيط هاي بيروني سالم يکي از مهمترين ابعاد رشد کودک محسوب مي¬شود. در حالي که آموزش رسمي در فضاهايي بسته تنها بخشي از حواس کودک را فعال مي¬کند.. هدف از تحقيق حاضر، دستيابي به اصول طراحي پارک ويژه کودکان براي کودکان 3 تا 6 ساله ايراني با تأکيد بر بهره¬گيري از قابليتهاي محيطي مؤثر بر ذهن و رفتار کودکان، و رويکرد ارتقاء خلاقيت آنان مبني بر روانشناسي رشد است. در اين تحقيق، از تلفيق نظريات مرتبط با موضوع تحقيق استفاده شده و براساس مدل رشد، اصول طراحي فضاهاي بازي و آموزشي استنتاج گرديده است. نتايج تحقيق براساس تهيه اصولي معمارانه براي طراحي فضاهاي بازي کودکان 3 تا 6 ساله در جهت پرورش مناسب کودک و ارتقاء انگيزش و خلاقيت آنان است. بدين منظور تناسب فضا و اجزاي آن، ارتباط فضاهاي باز و بسته و بکارگيري عناصر محرك طبيعي مانند نور، آب و گياهان به¬کار بسته شده¬اند.
واژههاي كليدي: طراحي براي کودک ، پارک کودک، روانشناسي رشد، فضاي بازي
كلمات كليدي : واژههاي كليدي: طراحي براي کودک ، پارک کودک، روانشناسي رشد، فضاي بازي
تاريخ دفاع : 1392-12-07