بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 950031935
نویسنده : نازی اسکندری ورزلی
عنوان پایان نامه : بررسی سلامت عمومی، ویژگی‌های شخصیتی و خودکارآمدی تحصیلی در دانش‌آموزان دختر پیش‌دانشگاهی مدارس عادی و فرزانگان
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : روانشناسی
رشته/گرایش تحصيلي : روانشناسی عمومی
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (استاد مدعو) : , فرهاد اصغری,
استاد مشاور () : ,
چكيده : هدف از پژوهش حاضر مقایسه سلامت عمومی، ویژگی‌های شخصیتی و خودکارآمدی تحصیلی در دانش‌آموزان دختر پیش‌دانشگاهی مدارس عادی و فرزانگان بود. نمونه‌ی این پژوهش متشکل از 240 دانش‌آموز دختر مدارس پیش‌دانشگاهی (120 دانش‌آموز عادی و 120 دانش‌آموز فرزانگان) در شهر رشت بودند که با توجه به جدول مورگان و به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ و میلر (1978)، پرسشنامه شخصیتی 5 عاملی نئو (1990) و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی اون و فرامن (1988) بود. تحقیق حاضر براساس هدف، کاربردی و از نظر روش، میدانی و از نوع علّي- مقایسه‌ای بوده است. یافته‌های پژوهش نشان داد که بین میانگین سلامت عمومی و ویژگی‌های شخصیتی (برون گرایی، خوشایندی، وظیفه‌شناسی، تهییج‌پذیری و آزاداندیشی) دانش‌آموزان دختر پیش‌دانشگاهی مدارس رشت تفاوت مثبت و معناداری وجود دارد (در سطح معناداری 03/0)، اما در مورد خودکارآمدی تحصیلی صدق نمی‌کند و تفاوتی بین خودکارآمدی تحصیلی در دانش‌آموزان عادی و فرزانگان به چشم نمی‌خورد (در سطح معناداری 03/0). با توجه به این یافته‌ها به نظر می‌رسد که دانش‌آموزان مدارس عادی در قیاس با دانش‌آموزان مدارس فرزانگان از ویژگی‌های شخصیتی متفاوت و سلامت عمومی کمتری برخوردارند. از این‌رو، توصیه می‌شود که دانش‌آموزان مدارس عادی توسط روانشناسان، مشاوران و سایر کارکنان و نیز خانواده‌های‌شان، مورد توجه بیشتری قرار گیرند.
كلمات كليدي : سلامت عمومی، ویژگی‌های شخصیتی، خودکارآمدی تحصیلی، دانش‌آموزان عادی و فرزانگان.
تاريخ دفاع : 1397-06-21