بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 950128192
نویسنده : فاطمه ستوده نيا نهزمي
عنوان پایان نامه : مقایسه دشواری تنظیم هیجان، راهبردهای مقابله با استرس، معنویت و جرات مندی در دانش آموزان تک والد و عادی
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : روانشناسی
رشته/گرایش تحصيلي : روانشناسی عمومی
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :مسعود عموپور, ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : چکیده هدف پژوهش حاضر مقایسه دشواری تنظیم هیجان ؛راهبردهای مقابله ؛معنویت و جرات مندی دانش آموزان تک والد و عادی بود.. این پژوهش علی - مقایسه ای و از منظر هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان تک والد و عادی شهرستان شفت در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ که در مدارس دبیرستان دوره ی دوم متوسطه مشغول به تحصیل بودند تشکیل دادند. روش نمونه گیری در این پژوهش غیراحتمالی دردسترس بوده است و حجم نمونه ای تعداد 120 نفر (به ازای هر متغیرمورد مقایسه و مقوله ای 30 نفر) ؛ 60 نفر از دانش آموزان تک والد و60 نفر از دانش آموزان عادی، به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های دشواری های تنظیم هیجان DERS ، راهبردهای مقابله ای لازاروس و فولکمن، سلامت معنوي پولوتزين و اليسون و ابراز وجود شرینگ استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار Spss22 و آزمون آماری تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) انجام شد. در بررسی فرضیه های پژوهش یافتهها نشان داد که بین دشواری تنظیم هیجان دانش آموزان تک والد و عادی (در مولفه های عدم پذیرش پاسخ های هیجانی (69/0 =2η ،001/0 >p، 34/66 = (120 ،1)F)، دشواری در انجام رفتار هدفمند (36/0 =2η ،001/0 > p، 17/74 = (120 ،1)F)، دشواری در کنترل تکانه (38/0 =2η ،001/0 > p، 23/83 = (120 ،1)F)، فقدان آگاهی هیجانی (41/0 =2η ،001/0 > p، 78/35 = (120 ،1)F)، دسترسی محدود به راهبردهای تنظیم هیجان (20/0 =2η ،001/0 > p، 99/29 = (120 ،1)F) و عدم وضوع هیجانی (14/0 =2η ،001/0 > p، 31/20 = (120 ،1)F) و بین راهبردهای مقابله ای دانش آموزان تک والد و عادی (در مولفه های مقابله مستقیم (37/0 =2η ،001/0 >p، 10/71 = (120 ،1)F)، فاصله گرفتن (45/0 =2η ،001/0 > p، 84/99 = (120 ،1)F)، خودکنترلی (37/0 =2η ،001/0 > p، 66/71 = (120 ،1)F)، طلب حمایت اجتماعی (37/0 =2η ،001/0 > p، 45/71 = (120 ،1)F)، پذیرش مسئولیت (52/0 =2η ،001/0 > p، 41/13 = (120 ،1)F)، گریز اجتناب (22/0 =2η ،001/0 > p، 38/34 = (120 ،1)F)، حل مسأله برنامه‌ریزی‌شده (45/0 =2η ،001/0 > p، 49/99 = (120 ،1)F) و ارزیابی مجدد مثبت (40/0 =2η ،001/0 > p، 94/78 = (120 ،1)F)) و بین معنویت دانش آموزان تک والد و عادی (در مولفه های سلامت مذهبی (21/0 =2η ،001/0 > p، 77/31 = (120 ،1)F) و سلامت وجودی (22/0 =2η ،001/0 > p، 53/33 = (120 ،1)F)) و بین جرات مندی دانش آموزان تک والد و عادی تفاوت معنی داری مشاهده شد. با توجه به بالابودن جمعيت دانش آموزي به عنوان سرمايه هاي اصلي و گردانندگان آينده کشور، لزوم انجام تحقيقاتي از اين دست و بهره گیری از یافته های تحقیقاتی در راستای ارتقاء کیفیت برنامه ريزي هاي آموزشی جهت رشد و افزایش دانش آموزان تک والد حائز اهمیت است. کلمات کلیدی: دشواری های تنظیم هیجان ، راهبردهای مقابله ای ، سلامت معنوي، جرات مندی
كلمات كليدي : دشواری های تنظیم هیجان ، راهبردهای مقابله ای ، سلامت معنوي، جرات مندی
تاريخ دفاع : 97-6-21