بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 950118989
نویسنده : سيده فاطمه جواديان ديلمي
عنوان پایان نامه : اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر خود تنظیمی و کیفیت زندگی افراد آسیب دیده بینایی
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : روانشناسی
رشته/گرایش تحصيلي : روانشناسی عمومی
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (استاد مدعو) : , ایرج شاکری نیا,
استاد مشاور () : ,
چكيده : این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر خود تنظیمی و کیفیت زندگی افراد آسیب دیده بینایی انجام شده است.اين پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود، جامعه آماری پژوهش حاضر200 نفر از اعضای انجمن های نابینایان وابسته به اداره بهزیستی استان گیلان بودند. در اين پژوهش از روش نمونه گيري در دسترس استفاده شد. نمونه مورد مطالعه 30 نفر از افراد آسيب ديده بينايي اعضاي انجمن هاي نابينايان بودند كه به روش تصادفي ساده در دو آزمايش و كنترل جايدهي شدند(15 نفر در گروه آزمايش و 15 نفر در گروه كنترل).ابزار پژوهش حاضر استفاده از پرسشنامه های آزمون پرسشنامه خودتنظیمی و کیفیت زندگی بود. برنامه آموزش مهارتهای زندگی در 10 جلسه 90 دقیقه ای به گروه آزمایش ارائه شد در حالی که گروه کنترل آموزش خاصی ندیدند. یافته های بدست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS و تحلیل کواریانس چندمتغیره مانکوا، نشان داد که استفاده از آموزش مهارت¬های زندگی بر کاهش محدودیت ایفای نقش ناشی از وضعیت سلامت، و محدودیت ایفای نقش ناشی از مشکلات هیجانی؛ و افزایش سلامت عاطفی، عملکرد اجتماعی، و سلامت عمومی افراد آسیب دیده بینایی اثر دارد. نتایج تحلیل فرضیه دوم نشان داد که استفاده از آموزش مهارت¬های زندگی بر افزایش راهبردهای یادگیری شناختی، فراشناختی و انگیزشی خودتنظیمی افراد آسیب دیده بینایی اثر دارد (01/0>P). با توجه به نتایج حاصل از تحقیق نیازمند تقویت خودتنظیمی و کیفیت زندگی با استفاده از برنامه های آموزشی مدون و برنامه ریزی شده باید باشیم.
كلمات كليدي : واژگان کلیدی: مهارت های زندگی، خود تنظیمی ، کیفیت زندگی.
تاريخ دفاع : 1397-6-20