بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها
شماره دانشجویی : 950102580
نویسنده : مریم رمضانی بدر
عنوان پایان نامه : تاثیرات هوش هیجانی و آموزش راهکار سه مرحله ای
بر توانایی خواندن و درک مطلب انگلیسی زبان آموزان ایرانی سطح متوسطه
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : زبان انگلیسی
رشته/گرایش تحصيلي : آموزش زبان انگليسي
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :مجید پورمحمدی, ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : امروزه، هوش هیجانی به عنوان یک عامل تاثیرگذار در حوزه یادگیری و آموزش بسیار مورد توجه قرار گرفته است. تحقیقات نشان داده است، دانش آموزانی که از هوش هیجانی بالاتری برخوردارند از نظر تحصیلی نسبت به آنهایی که هوش هیجانی پایینتری دارند بهتر عمل میکنند. علاوه بر این، ضعف در خواندن و درک مطلب زبان انگلیسی تاثیر منفی بر انگیزه، نگرش، اعتماد به نفس و یادگیری و موقعیت شغلی دانش آموزان دارد و نیاز است که برای رفع آن راهکارهایی اتخاذ شود. علیرغم اهمیت بررسی هوش هیجانی و استراتژی های یادگیری، تحقیقات بسیار کمی به مطالعه تاثیر هوش هیجانی نسبت به استراتژی سه مرحله ای، بر توانایی خواندن و درک مطلب زبان انگلیسی پرداخته اند. بنابراين، هدف اصلي اين پژوهش بررسی تاثیر ارتباط هوش هيجاني و راهکار سه مرحله اي بر توانايي درک مطلب زبان آموزان سطح متوسط ایرانی مي باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر 40 نفر از دانشآموزان دختر موسسه بیناللمل در شهر انزلی، استان گیلان را شامل می شود که به طور تصادفی انتخاب شدند. شرکت کنندگان به دو گروه 20 نفره آزمایش و شاهد تقسیم شدند. همچنین، این زبان آموزان از نظر میزان هوش هیجانیشان نیز مورد بررسی قرار گرفتند و از نظر بالا و پایین بودن هوش هیجانی در گروههای جداگانهایی قرار داده شدند. سپس،قبل از مداخله سه مرحله ای، نسخه فارسی پرسشنامه هوش هیجانی شامل 125 سوال در 5 بخش و آزمون تعیین سطح شامل 20 سوال درک مطلب بین زبان آموزان توزیع و جمع آوری گردید. نتایج نشان داد که بعد از آموزش راهکار سه مرحلهای، زبان آموزانی که از هوش هیجانی بالاتری برخوردار بودند در گروه آزمایش در مرحلهی پسآزمون خواندن و ساختارهای هوش هیجانی در حیطه سازگاری، درون فردی و بین فردی، نمرات بهتری را به دست آوردند. در نتیجه، بین هوش هیجانی و آموزش راهکار سه مرحله ای ارتباط معناداری وجود دارد و می تواند تاثیر قابل توجه ایی بر توانایی درک مطلب و خواندن زبان انگلیسی در زبان آموزان ایرانی ایفا کند. همچنین، یافته های این تحقیق نشان میدهد که هوش هیجانی بالا و راهکارها، به یادگیری زبان خارجی و مهارت های تدریس کمک می کنند. از اینرو، معلمان و زبان آموزان زبان انگلیسی باید برای دستیابی به نتایج بهتر در کنار استفاده از راهکار های مختلف آموزش، هوش هیجانی خود را نیز تقویت کنند.
كلمات كليدي : هوش هیجانی /سه/ توانایی درک مطلب / یادگیری زبان آموزان متوسطه ایرانی
تاريخ دفاع : 1397-6-18