بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها
شماره دانشجویی : 920138844
نویسنده : نرجس نجفی ملک جهان
عنوان پایان نامه : تاثیر فیلم ها با زیرنویس زبان اول و دوم بر روی مهارت شنیداری
دانش آموزان ایرانی
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : زبان انگلیسی
رشته/گرایش تحصيلي : آموزش زبان انگليسي
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :حامد بابائی شلمانی, ,
استاد مشاور (عضو هیات علمی مرکز) : آرش سحرخیز عربانی, ,
چكيده : چکیده
پیشرفت و افزایش در دسترس بودن کامپیوتر و دی وی دی زمینه آموزش زبان دوم / خارجی راتغییر و گسترش داده است. مهارت شنیداری میتواند با اضافه شدن زیرنویس پرورش یابد. امروزه زیرنویس تکنولوژی قدیمی و جدید راباهم گردمی آورد. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر زیرنویس بر مهارت شنیداری زبان دوم بود. سه مدل مورد استفاده در این پژوهش شامل زیرنویس L1 (گفت و گو زبان انگلیسی با زیرنویس فارسی)، زیرنویس L2 (گفت و گو زبان انگلیسی با زیرنویس انگلیسی) و بدون زیرنویس (فقط دیالوگ انگلیسی) بودند. استفاده اولیه از زیرنویس کشف اثرات احتمالی آن در توسعه مهارت شنیداری زبان اموزان زبان خارجی (EFL) ایرانی بود. 60 شرکت کننده زبان اموز زبان خارجی EFL ازسطح بالای متوسط در این مطالعه شرکت کردند. زبان آموزان به طور تصادفی به سه گروه تقسیم شدند. گروه زیرنویس L1 به گروه بدون زیرنویس بر اساس نتایج حاصل از ANOVA برتری یافتند و و L2 زیرنویس عملکرد بهتری نسبت به گروه زیرنویس L1داشت که متقاعبا نتایج اثربخشی گروه زیرنویس L2 در بهبود درک گوش دادن زبان آموزان را تایید کرد. پس، این روش می تواند به عنوان یک راه برای جلب توجه همزمان دربهبود مهارت شنیداری باشد و معلمانی که علاقه مند به ارتقای مهارت گوش دادن دانش آموز خود باشند می توانند از یافته های این مطالعه بهره مند شوند و استفاده از زیرنویس L2در برنامه روزانه خود توصیه می شود.
هدف اصلی این پژوهش، تعيين تفاوت بين راهبردهاي مختلف آموزش مهارت شنیداری (فعال سازی پیش آگاهی قبلی , فعال نسازی پیش آگاهی قبلی و زیر نویسهای دو زبانه) از لحاظ بالا بردن توان مهارت شنیداری در زبان آموزان ايراني میباشد. بدین منظور، شصت زبان آموز سطح متوسط بالا انتخاب خواهند شد . جهت بررسی سطح مهارت زبان آموزان یک پیش آزمون برگزار خواهد شد. این شصت زبان آموز به یک گروه آزمایش و دوگروه مقایسه (1- فعال سازی پیش آگاهی قبلی همراه با زیر نویسهای دو زبانه 2- فعال نسازی پیش آگاهی قبلی همراه با زیر نویسهای دو زبانه) تقسیم خواهند شد. به منظور بررسی تاثیر هر روش یک پس آزمون مهارت شنیداری هم طراحی و برگزار خواهد شد . برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده خواهد شد. از آنجایی که فعال سازی پیش آگاهی قبلی پیش از شنیدن شنوندگان را قادر می سازد تا یک چهار چوب مفهومی یا یک طرح شناختی ایجاد کنند که این خود به آنها کمک میکند تا کلمات را بصورت موثر و صحیح شناسایی کرده و به ذهن خود بسپارنند (تایلر 2001 ) و زیر نویس ها همچنین ممکن است از طریق تحصیل کردن فرایندهای شناختی بیشتر، مانند پردازش عمیق تر کلمات گفتاری، برای افزایش درک زبانی بکار روند (بیرد و ویلیامز،2002) انتظار میرود که در این مطالعه احتمالا گروه فعال سازی پیش آگاهی قبلی همراه با زیر نویسهای دو زبانه نسبت به گروه فعال نسازی پیش آگاهی قبلی همراه با زیر نویسهای دو زبانه بهتر عمل کنند.
كلمات كليدي : مهارت شنیداری،زیرنویس
تاريخ دفاع : 1394-11-28