بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 950019222
نویسنده : مهرداد ضیادید
عنوان پایان نامه : مقایسه اثربخشی آموزش مهارت حل مسأله و ابراز وجود بر میزان سازگاری اجتماعی و نگرش های ناکارآمد دانش آموزان پسر پایه دهم منطقه خمام
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : روانشناسی
رشته/گرایش تحصيلي : روانشناسی عمومی
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (استاد مدعو) : , قربانعلی یحیایی,
استاد مشاور () : ,
چكيده : چکیده هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش مهارت حل مسأله و ابراز وجود بر میزان سازگاری اجتماعی و نگرش¬های ناکارآمد دانش¬آموزان پسر پایه دهم منطقه خمام بود. روش پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانش¬آموزان پسر پایه دهم دبیرستان¬های منطقه خمام در سال تحصیلی 97-1396 بود. از این بین با استفاده از روش نمونه¬گیری تصادفی ساده و با توجه به شرایط ورود و خروج پژوهش تعداد 30 دانش آموز (10 نفر گروه کنترل، 10 نفر گروه آموزش حل مساله و 10 نفر گروه آموزش ابراز وجود) انتخاب و به عنوان پیش آزمون پرسشنامه های سازگاری دانش آموزان سينها و سينگ (1998) و نگرش¬های ناکارآمد وایزمن و همکاران (1978) را تکمیل کردند. سپس یکی از گروه¬های آزمایش طی 8 جلسه 90 دقیقه ای تحت مداخله آموزش حل مساله و گروه دیگر نیز طی 8 جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش مهارت ابراز وجود قرار گرفتند درحالی که در مورد گروه کنترل مداخاه ای اجرا نشد؛ سپس پس آزمون برای دو گروه آزمایش و گروه کنترل اجرا شد. داده¬های به دست آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیری و چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته-های پژوهش نشان داد در سازگاری اجتماعی میانگین گروه ابراز وجود به صورت معنی داری بیشتر از گروه حل مساله است. میانگین گروه ابراز وجود و حل مساله نیز به صورت معنی داری بیشتر از میانگین گروه کنترل می باشد (01/0P
كلمات كليدي : آموزش مهارت حل مسأله، آموزش مهارت ابراز وجود، سازگاری اجتماعی، نگرش های ناکارآمد، دانش آموزان
تاريخ دفاع : 97-6-19