بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها
شماره دانشجویی : 910633265
نویسنده : آزاده احمدیان
عنوان پایان نامه : شناسایی و رتبه¬بندی عوامل موثر بر موفقیت در بازارهای گوشه (بازارهای ویژه) (Niche Markets) در صنعت پوشاک ایران
(مطالعه موردی در صنعت پوشاک ایران)
دانشكده : دانشکده مدیریت و حسابداری
گروه تحصيلي : مدیریت
رشته/گرایش تحصيلي : مدیریت بازرگانی-مدیریت بازاریابی
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :مهدی همایون فر, ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : پژوهش فوق به بررسی عامل¬های موثر بر موفقیت در بازارهای گوشه پرداخته تا به این ترتیب، آگاهی موجود در این زمینه افزایش یافته و بستر لازم برای موفقیت چنین رویکرد مدیریت بازاریابی مهیا شود. برای این منظور، پژوهشگر با مطالعه ادبیات موجود و همچنین نظرسنجی از خبرگان اقدام به شناسایی20 عامل به عنوان عوامل موثر برای شناسایی بازارهای ویژه نمود. برای کسب اطلاعات بیشتر، سعی شده است با به کارگیری تکنیک دیمتل معین شود که کدام یک از این عوامل، اهمیت بیشتری در دست¬یابی به موفقیت دارند. به این ترتیب، نتایج زیر به دست می¬آید: هوش بازاریابی، نوآوری، کارکنان، کانال توزیع و پتانسیل خرید، ارتباطات، پتانسیل رشد، قدرت رقبا، کیفیت تولید و خدمات، محصول، تکنولوژی نوین و شناسایی به موقع بازار هدف رتبه¬های 1 تا 10 را از لحاظ میزان اهمیت در سیستم به خود اختصاص داده¬اند. قابل ذکر است که عامل¬های پتانسیل رشد، قدرت رقبا، کیفیت تولید و خدمات با هم و به صورت مشترک رتبه 7 را به دست آورده¬اند. اندازه شرکت و هزینه تولید و خدمات رتبه¬های 16 و 17را به خود اختصاص داده¬اند. پس می¬توان گفت اندازه شرکت و هزینه¬ای که صرف تولید یا ارائه خدمت می¬شود، به خودی خود در دست¬یابی به موفقیت اهمیت چندانی ندارد. شرکت¬های کوچک با برنامه¬ریزی صحیح می¬توانند به موفقیت لازم دست یابند و این در حالی است که صرف هزینه¬های کلان بدون برنامه، زمینه¬ساز موفقیت در بازارهای گوشه نخواهد بود. به بیان دیگر، هوش بازاریابی بیشترین و هزینه تولید و خدمات کمترین تعامل را با سایر عامل¬های سیستم دارند. همچنین از بین چهار عامل اصلی مشخص شده، متمایزسازی و ایجاد ارزش هر دو با هم به رتبه یک در میزان اهمیت دست یافته¬ و ویژگی¬های سازمان و تحقیقات بازاریابی رتبه¬های بعدی را کسب نموده¬اند. پس متمایزسازی از بین عامل¬های اصلی، بیشترین اهمیت را در دست-یابی به موفقیت در بازارهای گوشه ایفا می¬کند. بردار ارتباط (D-R) که محور عمودی نمودارهای علی را نشان می¬دهد نیز می¬تواند در تجزیه و تحلیل سیستم مفید باشد. اگر مقدار این بردار برای یک عامل بزرگتر از صفر باشد، آن عامل جزء دستة عامل¬های علت قرار گرفته و اگر این مقدار از صفر کمتر باشد، آن عامل با نام معلول خوانده می¬شود. عامل علت، بر سیستم اثر می¬گذارد، اما عامل¬هایی که در گروه معلول قرار می-گیرند، از سیستم اثر می¬گیرند. پس برای ایجاد تغییر در سیستم، باید روی عامل¬های علت متمرکز شد. عامل-های کارکنان، کانال توزیع، نوآوری، تکنولوژی نوین، شناسایی به موقع بازار هدف، چابکی، هوش بازاریابی و اطلاعات در گروه عامل¬های علت قرار گرفته است. از بین عوامل اصلی، متمایزسازی و ایجاد ارزش علت، علت هستند. عامل¬های محصول، خدمت، تصویر برند، کیفیت تولید و خدمات، هزینه تولید و خدمات، اعتبار و خوش¬نامی، وفاداری مشتری، ادراک مشتری، پتانسیل خرید، قدرت رقبا، اندازه شرکت و پتانسیل رشد، معلول هستند. این عوامل بیشتر از سیستم اثر می¬پذیرند تا اینکه بخواهند روی آن اثر گذاشته و موجبات تغییر آن را فراهم کنند. پس با ایجاد تغییر در متغیرهای علت می¬توان متغیرهای معلول را تغییر داد. از بین چهار عامل اصلی نیز، تحقیقات بازاریابی و ویژگی¬های سازمان معلول هستند.
كلمات كليدي : کلیدواژه: متمایز سازی، نوآوری، شهرت، ادراک مشتری، بازاریابی
تاريخ دفاع : 1393-11-19