بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها
شماره دانشجویی : 930598274
نویسنده : پرویز خسرونژاد
عنوان پایان نامه : تأثیر اتحاد استراتژیک بخش های دولتی و خصوصی بر بهبود شاخص های رقابت پذیری صنعت گردشگری استان گیلان
دانشكده : دانشکده مدیریت و حسابداری
گروه تحصيلي : مدیریت
رشته/گرایش تحصيلي : مديريت بازرگاني- بازاريابي
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :محمد طالقانی, ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : ایجاد اتحاد استراتژیک به طور فزاینده¬ای طی سال¬های اخیر افزایش یافته و امروزه در بسیاری از صنایع اتحادها به عنوان یک مؤلفه¬ی راهبردی و سلاح رقابتیِ تهاجمی محسوب می¬شوند؛ چرا که اتحادهای استراتژیک پارادایم رقابتی اساسی را در بسیاری از بازارهای داخلی و خارجی از رقابت سنتی به رقابت اتحادگونه و شبکه¬ای تغییر داده است. یکی از صنایعی که امروزه بیش از پیش به چنین ابزار رقابتی نیاز دارد، صنعت گردشگری است؛ صنعتی که جهانی بوده و به عنوان یک کسب و کار بزرگ تلقی می¬گردد و امروزه از توسعه¬ی این صنعت با توجه به نقش مهمی که در توسعه¬ی اقتصادی، فرهنگی و سیاسی یک کشور استقبال می¬شود. از سویی، برای بهبود شاخص¬های صنعت گردشگری در کل کشور، نباید از نقش استان-ها غافل شد؛ زیرا استان¬ها و مناطق نقش کلیدی را در توسعه متوازن و پایدار گردشگری کشور ایفا می¬کنند. استان گیلان به عنوان یکی از استان¬هایی که در مسیر کریدور شمال جنوب قرار داشته و با کشورهای آسیای میانه همسایه بوده و دارای جاذبه¬های گردشگری متنوع در حوزه¬های مختلفی از جمله گردشگری روستایی، طبیعت¬گردی، قومی و عشایر، فرهنگی، تاریخی، مذهبی و سلامت است می¬تواند هم نقش مهمی در توسعۀ همه¬جانبه خود ایفاء کند و هم نقشی مؤثر در توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور داشته باشد. با این وجود، بخش دولتی استان نمی¬تواند به تنهایی در توسعه صنعت گردشگری، نقش ایفا کند و محققان بسیاری نیز بر اهمیت اتحاد استراتژیک بین بخش¬های خصوصی و دولتی در توسعه بخش گردشگری اذعان داشتند. بنابراین، هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر اتحاد استراتژیک بخش¬های دولتی و خصوصی بر بهبود شاخص¬های صنعت گردشگری استان گیلان در نظر گرفته شد. بنابراین در تحقیق حاضر، پس از مروری بر ادبیات و استنتاج نظری، مدلی مفهومی مربوط به مهمترین ابعاد اتحاد استراتژیک که میتوانند تأثیر معناداری بر شاخص¬های صنعت گردشگری داشته باشند ارائه شد. برای آزمون پرسشنامه¬ای با 42 سؤال طراحی و به روش نمونه¬گیری غیراحتمالی از نوع سهمیه¬ای میان بخش¬های دولتی و خصوصی فعال صنعت گردشگری استان توزیع شد. پس از تأیید روایی محتوا، پایایی پرسشنامه، نیز با آلفا کرونباخ بالای 7/0 مورد پذیرش واقع شد. برای آزمون مدل و فرضیه¬های تحقیق از روش مدلسازی معادلات ساختاری به وسیلهی نرم افزار Amos استفاده شد. نتایج نشان داد که برازش کلی مدل رضایتبخش بوده؛ که این اعتبار کافی مدل را نشان میدهد. به علاوه، هر 5 فرضیه تحقیق تأیید شد؛ مبنی بر اینکه اتحاد استراتژیک بخش¬های دولتی و خصوصی بر بهبود شرایط محیطی، شرایط فعالیت¬ها و سیاستگذاری¬ها، توسعه زیرساخت¬ها، بهبود منابع طبیعی و فرهنگی تأثیر مثبت و معناداری می¬گذارد. از چهار فرضیهی آزمون شده، همگی تأییده شده است. بنابراین، اهمیت مورد ادعای اتحاد استراتژیک تأیید گردید.
كلمات كليدي : اتحاد استراتژیک بخش¬های دولتی- خصوصی، شاخص¬های صنعت گردشگری، استان گیلان
تاريخ دفاع : 1396-11-28