بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 950104563
نویسنده : شهناز نوبخت کردکندی
عنوان پایان نامه : تاثیر آموزش مهارت های بین فردی از طریق الگودهی ویدئویی بر رفتارهای تکانشگری و رفتارهای اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال های طیف اوتیسم
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : روانشناسی
رشته/گرایش تحصيلي : روانشناسی عمومی
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (استاد مدعو) : , رضا سلطانی شال,
استاد مشاور () : ,
چكيده : عنوان پژوهش: تاثیر آموزش مهارت های بین فردی از طریق الگودهی ویدئویی بر رفتارهای تکانشگری و رفتارهای اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال های طیف اوتیسم. زمینه وهدف:اوتیسمﺑﺎ ﻣﺸﻜﻼت در زﻣﻴﻨﻪ ﻋﻤﻠﻜﺮد اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ و ارﺗﺒﺎﻃﺎت و وﺟﻮد رﻓﺘﺎرﻫﺎي ﺗﻜﺮاري و ﻗﺎﻟﺒﻲ ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻳﺎﻓﺖ ﺷﺪه اﺳﺖ ﻛﻪ اﻟﮕﻮدﻫﻲ وﻳﺪﺋﻮﻳﻲ روش ﻣﻮﺛﺮي ﺑﺮاي آﻣﻮزش اﻧﻮاعﻣﻬﺎرت‌ﻫﺎ به کودکان اوتیسم ﺑﺎﺷﺪ.ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮرﺳﻲ تاثیر آموزش مهارت‌های بین فردی از طریق الگودهی ویدئویی بر رفتارهای تکانشگری و رفتارهای اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال‌های طیف اوتیسم. روش کار: ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﻳﻚ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ از نوع شبه تجربي با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل می‌باشد.گروه نمونه این پژوهش با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس، متشکل از16کودک پسربا دامنه سنی 8 تا 11سال و اوتیسم خفیف تا متوسط بودند که به صورت تصادفی دردوگروه آزمایش وکنترل جایدهی شدند.گروه ازمایش به مدت یک ماه وطی دوازده جلسه تحت اموزش مهارت‌های بین فردی از طریق الگودهی ویدئویی قرارگرفت. دادهای پس‌ازمون، پس از اتمام جلسات جمع اوری وبا استفاده از روش تحلیل کوواریانس تجزیه وتحلیل شد. ابزارهای پژوهش، ازمون تشخیصی اوتیسم گیلیام، ازمون تکانشگری بارات و نیمرخ مهارت‌های اجتماعی کودکان با اختلالات اتیسم بود. نتایج: نتایج نشان داد اموزش مهارت‌های بین‌فردی از طریق الگودهی ویدئویی موجب کاهش رفتارهای تکانشگری وافزایش رفتارهای اجتماعی شده است. نتیجه گیری: براساس این یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که اموزش مهارت ‌های بین‌فردی از طریق الگو‌دهی ویدئویی روش موثری برای کاهش رفتارهای تکانشگری وافزایش رفتار‌های اجتماعی می‌باشد.
كلمات كليدي : اوتیسم، مهارت‌های بین‌فردی، الگودهی ویدئویی، تکانشگری، رفتار‌های اجتماعی
تاريخ دفاع : 1397-6-22