بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها
شماره دانشجویی : 950136262
نویسنده : شهربانو محبی
عنوان پایان نامه : اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در افزایش بهزیستی روانشناختی و کاهش تعارضات زناشویی و فرسودگی شغلی در میان معلمان مقطع ابتدایی
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : روانشناسی
رشته/گرایش تحصيلي : روانشناسی عمومی
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (استاد مدعو) : , لیلا مقتدر,
استاد مشاور () : ,
چكيده : هدف از انجام این تحقیق اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در افزایش بهزیستی روانشناختی و کاهش تعارضات زناشویی و فرسودگی شغلی در میان معلمان مقطع ابتدایی بود. این تحقیق در زمره تحقیقات نیمه آزمایشی و به لحاظ هدف، در زمره تحقيقات كاربردي قرار میگیرد. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان ابتدایی شهرستان رشت تشکیل دادند که تعداد آنها 1620 نفر بودند و از بین آنها با قرعه کشی کردن مدارس به صورت بطور روش خوشه ای تصادفی تعداد 30 نفر انتخاب و در دو گروه ( 15 نفر در درمان مبتني بر تعهد و پذيرش و 15 نفر در گروه کنترل) جای داده شدند. آزمودنی ها در حین درمان درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در مرحله پیش آزمون و پس آزمون پرسشنامه های سبک های حل تعارض رحیم ، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف وپرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش را تکمیل نمودند. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار Spss20 و آزمون آماری تحلیل تحلیل کوواریانس چندمتغیری انجام شد. در بررسی فرضیه اصلی مبنی بر تاثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تعارضات زناشویی، بهزیستی روانشناختی و فرسودگی شغلی معلمان مقطع ابتدایی نشان داد که بین آزمودنی های گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون سبک های تعارض، بهزیستی روانشناختی و فرسودگی شغلی تفاوت معنی داری وجود دارد. نتایج حاصل از فرضیه اول پژوهش مبنی بر تاثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تعارضات زناشویی معلمان مقطع ابتدایی نشان داد که بین آزمودنی های گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون سبک یکپارچگی، سبک اجتنابی، سبک مسلط، سبک مصالحه و سبک ملزم شده تفاوت معنی داری مشاهده شده است. در بررسی فرضیه دوم مبنی بر تاثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهزیستی روانشناختی معلمان مقطع ابتدایی نتایج نشان داد بین آزمودنی های گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون مولفه تسلط بر محیط، ارتباط مثبت با دیگران ، رشد شخصی ، پذیرش خود ، هدفمندی زندگی و خودمختاری تفاوت معنی داری مشاهده گردید. نتایج حاصل از فرضیه سوم نشان داد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر فرسودگی شغلی معلمان مقطع ابتدایی مؤثر است یعنی بین آزمودنی های گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون مولفه خستگی عاطفی، مسخ شخصیت و عملکرد فردی تفاوت معنی داری مشاهده شده است .
كلمات كليدي : کلید واژه : درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد - بهزیستی روانشناختی - تعارضات زناشویی - فرسودگی شغلی
تاريخ دفاع :