بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 940237030
نویسنده : علیرضا یاوری کلور
عنوان پایان نامه : اثربخشی بازی درمانی با رویکرد زبان شناختی بر انگیزش و نگرش خواندن کودکان دارای اختلال خواندن
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : روانشناسی
رشته/گرایش تحصيلي : روانشناسی عمومی
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (استاد مدعو) : , قربانعلی یحیایی,
استاد مشاور () : ,
چكيده : یکی از رایج‌ترین ناتوانی های یادگیری در دانش آموزان، نارساخوانی است که پیامدهای منفی بسیاری به دنبال دارد. باتوجه به اهمیت پیشگیری اولیه و مداخله زود هنگام در این زمینه، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازی درمانی با رویکرد زبان شناختی بر انگیزش و نگرش خواندن کودکان دارای اختلال خواندن انجام گردید. روش پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری در این پژوهش شامل تمامی دانش آموزان پایه سوم و چهارم پسر مقطع ابتدایی مبتلا به نارساخوانی شهر رشت در سال تحصیلی 97-1396 بودند که تعداد 24 نفر از آنها با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایشی و کنترل جایدهی شدند. برای جمع آوری داده ها در این پژوهش از آزمون نسخه ي چهارم مقياس هوش وكسلر كودكان، (2003)، آزمون رسمی خواندن و نارساخوانی (کرمی نوری، مرادی و اکبری، 1388)، پرسشنامه انگیزش خواندن (ویگفلد و گاتری، 1997)، و نگرش خواندن (مککنا و کر، 1990) استفاده شده است. برنامه بازی درمانی با رویکرد زبان شناختی در طی 12 جلسه با مشارکت دانش آموزان به گروه آزمایش آموزش داده شد در حالی که گروه کنترل آموزشی را دراین زمینه دریافت نکردند. تحلیل داده های پژوهش با استفاده از کوواریانس تک متغیری و چندمتغیری نشان داد که در مرحله پس آزمون بین دو گروه آزمایشی و کنترل، از نظر میزان بهبودی در انگیزش و نگرش خواندن تفاوت معناداری وجود دارد (01/0P
كلمات كليدي : بازی درمانی زبان شناختی، نارسا خوانی، انگیزش خواندن، نگرش خواندن
تاريخ دفاع : 1397-07-14