بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها
شماره دانشجویی : 950259644
نویسنده : سیده فاطمه حسینی
عنوان پایان نامه : تحلیلی جامع از توانش زبانی و توانش ارتباطی دانشجویان ایرانی سال اول پزشکی: رویکرد تحلیل نیاز
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : زبان انگلیسی
رشته/گرایش تحصيلي : آموزش زبان انگليسي
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :معصومه ارجمندی, ,
استاد مشاور (عضو هیات علمی مرکز) : داود تقی پور بازرگانی, ,
چكيده : امروزه آموزش زبان انگلیسی طیف گسترده ای از شیوه ها و روش هایی جهت تعلیم توانش زبانی و ارتباطی ارائه می دهد. این تحقیق سعی کرد به بررسی تحلیل نیازهای توانش زبانی و توانش ارتباطی دانشجویان ایرانی سال اول پزشکی بپردازد. بااین هدف، دوگروه مجموعا" ۸۰ شرکت کننده مورد نظرسنجی قرارگرفتند. گروه اول شامل ۶۰ دانشجوی سال اول پزشکی و گروه دوم شامل ۲۰ معلم با اهداف علمی (EAP) از دانشگاه گیلان (رشت) و دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن، ایران، انتخاب گردیدند. معلمان (EAP) دارنده مدرک کارشناسی ارشد و دکتری در زمینه آموزش زبان انگلیسی و زبانشناسی بودند. داده های تحقیق از طریق دو مصاحبه و دو پرسشنامه هم برای معلمان وهم برای دانشجویان جمع آوری شدند. داده های بدست آمده بااستفاده از نرم افزارSPSS تجزیه و تحلیل شدند. نتایج بدست آمده از طریق آمار توصیفی و آزمون همبستگی Kendal’s tau-b نشان داد که به لحاظ آماری بین نیاز زبان انگلیسی و نیاز توانش زبانی و توانش ارتباطی دانشجویان پزشکی همبستگی مثبت قوی وجود دارد که به لحاظ آماری با اهمیت بود. همچنین، یافته های بدست آمده از آزمون Mann-Whitney U نشان داد که به لحاظ آماری بین درک معلمان EAP از نیاز زبان انگلیسی دانشجویان پزشکی و درک دانشجویان پزشکی از نیاز توانش زبانی و توانش ارتباطی خودشان تفاوت با اهمیتی وجود دارد. بنابراین، این تحقیق به این نتیجه دست یافت که مسیر موفق شغلی دانشجویان انگلیسی با اهداف علمی نیازمند طراحی آموزشی مناسب جهت آماده سازی آنان نه تنها برای بازار شغلی داخلی بلکه برای حرفه های بین الملی است.
كلمات كليدي : آموزش زبان انگلیسی ، تعلیم توانش زبانی، توانش ارتباطی
تاريخ دفاع : 1397-6-20