بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 950094999
نویسنده : حاجيه نيك صفت اباتري
عنوان پایان نامه : نقش سبک¬های دلبستگی و خودکارآمدی ادراک شده در تبیین رفتارهای پرخاشگرانه کودکان
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : روانشناسی
رشته/گرایش تحصيلي : روانشناسی عمومی
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (استاد مدعو) : , رويا بابايي كسمائي,
استاد مشاور () : ,
چكيده : پرخاشگری یکی از شایع‌ترین مشکلات رفتاری در کودکان و نوجوانان است که عوامل روان‌شناختی متفاوتی از جمله سبک های دلبستگی و خودکارآمدی نقش مهمی در سبب شناسی و مهار آن ایفا می‌کنند. هدف پژوهش حاضر تعیین نقش سبک¬های دلبستگی و خودکارآمدی ادراک شده در تبیین رفتارهای پرخاشگرانه کودکان بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و معادله پیش بین است بود. جامعه‌ آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانش¬آموزان دختر پایه¬های پنجم و ششم مقطع ابتدایی شهرستان صومعه سرا در نیمسال دوم سال تحصیلی 97-96 به تعداد تقریبی 820 نفر بود که از این بین با استفاده از روش نمونه¬گیری خوشه ای تصادفی و با توجه به شرایط ورود و خروج پژوهش تعداد 194 نفر به عنوان نمونه انتخاب و یکی از والدین، معلم¬ها بری دانش آموزان و خود دانش آموزان به ترتیب پرسشنامه¬های پرخاشگری کودکان دبستانی شهیم (1385)، دلبستگی کودکان هالپر و کاپنبرگ (2006) و خودکارآمدی شرر (1982) را تکمیل کردند. داده¬های به دست آمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته¬های پژوهش نشان داد که بين خرده مقیاس¬های رفتارهای منفی و دوری گزیدن از حمایت چهره دلبستگی/ فرد مراقب دلبستگی و خودکارآمدی ادراک شده با رفتارهای پرخاشگرانه رابطه مثبت و در مقابل، بین خرده مقیاس¬های تکامل انطباقی مثبت و واکنش¬های هیجانی دلبستگی با رفتارهای پرخاشگرانه کودکان رابطه منفی و معنادار وجود دارد (05/0P
كلمات كليدي : کلید واژه¬ها: سبک¬های دلبستگی، خودکارآمدی ادراک شده، رفتارهای پرخاشگرانه، کودکان
تاريخ دفاع : 1397-6-20