بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها
شماره دانشجویی : 940308802
نویسنده : سمیه فروغی چوبری
عنوان پایان نامه : مقایسه شایستگیهای اجتماعی و هیجانی و خودپنداره مدرسه در دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری و عادی مقطع ابتدایی
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : روانشناسی
رشته/گرایش تحصيلي : روانشناسی عمومی
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (استاد مدعو) : , سامره اسدی مجره,
استاد مشاور () : ,
چكيده : پژوهش حاضر با هدف تعیین تفاوت بین شایستگیهای اجتماعی و هیجانی وخودپنداره مدرسه در دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری و عادی مقطع ابتدایی شهر رشت انجام شد. طرح پژوهش علّّي ـ مقايسه اي است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه¬ دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری و عادی مقطع ابتدایی شهر رشت که در سال تحصیلی 97-1396مشغول به تحصیل میباشند. نمونه ای شامل 120نفر (60 نفر دختر و 60 نفر پسر) به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. به منظور گرد آوری دادهها از پرسشنامههای شایستگی اجتماعی کوهن و رسمن، چک لیست تنظیم هیجانی شیلد و کیکتی، خودپنداره مدرسه یس سین چین، استفاده شد. دادهها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و شاخصهای توصیفی(فراوانی، درصد، میانگین و امحراف معیار) وروش تحلیل واریانس چند متغیره مانوا تحلیل گردید.
یافتهها نشان داد که بین دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری و عادی از نظر شایستگی اجتماعی(01/0>p)، شایستگی هیجانی(01/0>p) و خودپنداره مدرسه(01/0>p) تفاوت معناداری وجود دارد و دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری از سطح پایین شایستگی اجتماعی و شایستگی هیجانی و خودپنداره مدرسه برخوردارند. براساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که ابتلا به اختلال یادگیری احساس شایستگی اجتماعی و هیجانی و خودپنداره مدرسه دانش آموزان را تحت تأثیر قرار میدهد.
كلمات كليدي : شایستگیهای اجتماعی، هیجانی، خودپنداره مدرسه، اختلال یادگیری.
تاريخ دفاع : 1396-11-11