بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 950502824
نویسنده : اکرم لطفی
عنوان پایان نامه : نقش ویژگی¬های شخصیتی و خودکارآمدی ادراک شده در پیش بینی فرسودگی شغلی معلمان ابتدایی
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : روانشناسی
رشته/گرایش تحصيلي : روانشناسی عمومی
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :بهمن اکبری گوابری, ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : تنیدگی¬های موجود در محیط های آموزشی به جهت حساسیت های موجود در این قبیل محیط ها بیش از سایر مشاغل فرد را به سمت فرسودگی شغلی سوق می‌دهد که در این بین نقش تعدیل¬گر ویژگی¬های شخصیتی و خودکارآمدی قابل توجه است. هدف پژوهش حاضر تعیین نقش ویژگی¬های شخصیتی و خودکارآمدی ادراک شده در پیش بینی فرسودگی شغلی معلمان ابتدایی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و معادله پیش بین بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی معلمان زن مقطع ابتدایی شهر رشت در نیمسال اول سال تحصیلی 1398-1397 به تعداد 562 نفر بود. از این بین نمونه¬ای به حجم 227 نفر با توجه به جدول مورگان، ملاک ورود و خروج پژوهش و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه¬ای تصادفی انتخاب و پرسشنامه های شخصيتي نئو، فرم کوتاه تجديد نظر شده (NEO-PI-R)، خودکارآمدی شرر (1982) و فرسودگی شغلی مسلش (1981) را تکمیل کردند. داده¬های به دست آمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته¬های پژوهش نشان داد بين فرسودگی شغلی با ویژگی شخصیتی روان رنجورخویی رابطه مثبت و با ویژگی¬های شخصیتی برون گرایی، انعطاف پذیری، وجدانی بودن و خودکارآمدی ادراک شده رابطه منفی و معنادار وجود دارد (01/0P
كلمات كليدي : ویژگی های شخصیتی، خودکارآمدی ادراک شده، فرسودگی شغلی، معلمان
تاريخ دفاع : 1397-11-02