بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 950165634
نویسنده : مريم جوافشان
عنوان پایان نامه : مطالعه باورهای فراشناختی درپیش بینی نشخوار فکری، تعارض بین فردی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان دختر متوسطه
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : روانشناسی
رشته/گرایش تحصيلي : روانشناسی عمومی
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :سیده مریم موسوی, ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : چکیده توجه روانشناسان به نظریه های شناختی و تحول دیدگاههای چند دهه اخیر به قدری زیاد بوده است که آن را انقلاب شناختی نام نهاده اند، سازگاري اجتماعي انعكاسي از تعامل فرد با ديگران، رضايت از نقش‌هاي خود و نحوه ي عملكرد در نقش هاست كه تحت تأثير، شخصيت فرد، فرهنگ و انتظارات خانواده قرار دارد، پژوهش با هدف بررسی نقش باورهای فراشناختی درپیش بینی نشخوار فکری، تعارض بین فردی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان دختر متوسطه انجام شد.اين پژوهش از نوع همبستگی بود، جامعه آماری شامل كليه دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهر رشت که در سال تحصیلی 96- 97 مشغول به تحصیل بودند، که حدوداً 19هزار نفر بود. نمونه آماری پژوهش شامل 377 دانش آموز دختر مقطع دبیرستان بودند که به شیوه در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه مقیاس مشکلات بین‏فردی،پرسشنامه فراشناخت، پرسشنامه نشخوار فکری، پرسشنامه سازگاری تحصیلی(سین ها و سینگ) بر روی آنها اجرا شد.نتایج با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره تحلیل گردید.نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که بین فراشناخت با متغیرهای نشخوار فکری، تعارض بین فردی و سازگاری تحصیلی رابطه وجود دارد (01/0>p). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که فرایندهای فراشناختی، نشخوار فکری، تعارض بین فردی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان دختر را پیش بینی مي‌كنند؛با توجه به یافته های تحقیق میتوان گفت که فراشناخت در دانش آموزان به عنوان یک متغیر مهم در پیشبرد اهداف آموزشی با افزایش سطح سازگاری تحصیلی، برنامه ریزی، بازبینی و شناخت دانش آموزان همراه است. واژگان کلیدی: باورهای فراشناخت ، نشخوار فکری، تعارض بین فردی ،سازگاری تحصیلی.
كلمات كليدي : واژگان کلیدی: باورهای فراشناخت ، نشخوار فکری، تعارض بین فردی ،سازگاری تحصیلی.
تاريخ دفاع : 1397-06-22