بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 920074538
نویسنده : محمد رسولی
عنوان پایان نامه : مفهوم درد عرفانی در آثار چهارگانه عطار (الهی نامه، مصیبت نامه، اسرارنامه، منطق الطیر) و حدیقه لحقیقه سنایی غزنوی
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : زبان وادبیات فارسی
رشته/گرایش تحصيلي : زبان وادبيات فارسي
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :حسین اسکندری ورزلی, ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : عرفان اسلامی به لزوم وجود درد در راه سلوک قائل است و آن را لازمه¬ی این راه می¬داند. درد عرفانی در واقع پدید آمدن حالتی توام با رنج در انسان است که هدف تمام افعال و گفتار و اندیشه یا به عبارتی همه قوای انسانی را برای درمان آن بسیج می¬کند و جز درمان این دردها به هیچ فعل دیگری نمی¬تواند بپردازد. عطار و سنایی با اندیشه¬های قوی عرفانی آثاری ماندگار از خود برجای گذاشتند و شاهکار منطق¬الطیر عطار و حدیقه¬الحقیقه سنایی گویای توانمندی این دو شاعر در عرصه شعر است.یکی از مهمترین مباحث عرفانی در آثار این دو شاعر، درد و اهمیت آن در سلوک عرفانی است. این پایان نامه به بررسی اهمیت مفاهیم انواع دردهای عرفانی در چهار اثر عطار (الهی¬نامه، مصیبت نامه، اسرارنامه و منطق الطیر) و حدیقه الحقیقه سنایی غزنوی می‌پردازد. سنایی و عطار درد را وسیله¬ی برای شروع سلوک می دانند و نشستن آن بر دل سالک را افتخاری می¬دانند که وی را از دیگران جدا کرده و قدم در راه رسیدن به خداوند گذاشته است. در آثار هر دو شاعر چهار نوع درد عرفانی (درد طلب، درد دین، درد حق و درد عشق) وجود دارد.
كلمات كليدي : سنایی غزنوی، عطار نیشابوری، درد عرفانی، حدیقه الحقیقه، منطق الطیر، مصیبت‌نامه، الهی‌نامه، اسرارنامه
تاريخ دفاع : 1394-11-28