بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 930473562
نویسنده : مریم حافظی
عنوان پایان نامه : اثرپایدار سرمایه اجتماعی بررفتار مصرف کننده زیست‌محیطی شهروند شهر رشت
دانشكده : دانشکده مدیریت و حسابداری
گروه تحصيلي : مدیریت
رشته/گرایش تحصيلي : مديريت بازرگاني- بازاريابي
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :نرگس دل افروز, ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : مصرف کنندگان نگران محیط زیست محصولات و خدماتی را می‌خرند که می‌پندارند اثر مثبت یا منفی کمتری بر محیط زیست می‌گذارد.رفتار مصرف کننده زیست محیطی شامل تلاش برای صرفه جویی در مصرف انرژی وامتناع کردن از خرید محصولات دارای بسته بندی های نامناسب وغیره... است.از این رو، درتحقیق حاضربه بررسی اثرپایدار سرمایه اجتماعی بررفتار مصرف کننده زیست محیطی شهروند شهر رشت پرداخته شده است.جامعه آماری این تحقیق مشتریان مناطق جغرافیایی استان گیلان که حداقل یک بار از خدمات یا محصولات مبتنی برمحیط زیست استفاده کرده اندمی باشند،که با استفاده جدول مورگان تعداد 384نفراز بین جامعه آماری تحقیق بعنوان نمونه آماری انتخاب شدند.این پژوهش از نظرهدف تحقیق،از نوع کاربردی می‌باشدوطرح تحقیق در این پژوهش، توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی است.همچنین از پرسشنامه (Marigold et all,2015)برای گردآوری داده‌هاکمک گرفته شده است.برای تجزیه وتحلیل داده‌ها نیزازآزمون های ازآزمون کولموگوروف-اسمیرنف جهت تعیین نوع توزیع داده-هاوبهره گیری از رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری و روش تحلیل مسیر برازش کلی مدل و آزمون فرضیه¬ها به کمک نرم افزارهایSPSS21و Smart.PLS.2استفاده شده است.نتایج نشان میدهدکه سرمایه اجتماعی بردانش مسایل محیطی،سرمایه اجتماعی برنگرش طرفدارمحیط زیست،سرمایه اجتماعی برقابلیت سازگاری بامحیط زیست،سرمایه اجتماعی بر رفتارسازگاربامحیط زیست،دانش مسایل محیطی بر رفتارسازگاربامحیط زیست ،نگرش طرفدارمحیط زیست بر رفتارسازگار با محیط زیست ،نگرش طرفدار محیط زیست بر قابلیت سازگاری بامحیط زیست،دانش مسایل محیطی برقابلیت سازگاری بامحیط زیست تاثیرمثبت ومعناداری دارد.همچنین قابلیت سازگاری بامحیط زیست بر رفتارسازگار بامحیط زیست تاثیر مثبت و معناداری ندارد.در نهایت براساس نتایج به دست آمده پیشنهادهایی برای مدیران و کارشناسان مناطق جغرافیایی استان گیلان ارائه شده است.
كلمات كليدي : سرمایه اجتماعی ، رفتار مصرف کننده ،رفتار مصرف کننده زیست محیطی
تاريخ دفاع : 1395-11-30