بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها
شماره دانشجویی : 930377712
نویسنده : مریم رهنمای واقف
عنوان پایان نامه : بررسی رابطه میان نشانههای وسواسی و باورهای وسواسی با پرآگاهی
دانشكده : دانشکده تحصیلات تکمیلی و مجتمع فنی
گروه تحصيلي : روانشناسی
رشته/گرایش تحصيلي : روانشناسی بالينی
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (استاد مدعو) : , حسن بلند,
استاد مشاور () : ,
چكيده : مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه نشانههای وسواسی و باورهای وسواسی با پرآگاهی در دانشجویان دانشگاه گیلان و دانشگاه آزاد رشت انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان زن و مرد در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه سراسری گیلان و دانشگاه آزاد واحد رشت تشکیل میدهند؛ که در سال تحصیلی 95_94 مشغول به تحصیل میباشند. تعداد جامعه آماری پژوهش 33000 دانشجو میباشد. نمونه آماری پژوهش شامل 380 نفر که بر اساس جدول مورگان تعیین شده است و با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. به منظورگرد آوری دادهها از پرسشنامه دموگرافیک و پرسشنامه تجدیدنظر شدهی وسواس فکری-عملی (OCI-R)، پرسشنامه باورهای وسواسی (OBQ-44)، پرسشنامه پرآگاهی پنج وجهی (FFMQ) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری مانند رگرسیون چند متغیری و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است و کلیه تجزیه و تحلیل آماری به کمک نرمافزار آماری SPSS20 صورت گرفت.
یافته ها: یافتهها نشان داد که مقادير همبستگی بین نشانههای وسواسی و باورهای وسواسی با پرآگاهی دانشجویان از نظر آماری معنیدار است (01/0>p). بين مشاهده پرآگاهانه با شک و وارسی وسواسی همبستگی منفی به میزان (54/0- =r) وجود دارد که از نظر آماری معنیدار است ( 01/0>P)؛ بين عمل پرآگاهانه با اجبارهای وسواسی همبستگی منفی به میزان (46/0- =r) وجود دارد که از نظر آماری معنیدار است ( 01/0>P)؛ بين عدم قضاوت نسبت به رخدادهای درونی با وسواس ذهنی همبستگی منفی به میزان (42/0- =r) وجود دارد که از نظر آماری معنیدار است ( 01/0>P)؛ نتایج نشان داد که بین نشانههای وسواسی و باورهای وسواسی با پرآگاهی دانشجویان رابطه وجود دارد. با افزایش مشاهده پرآگاهانه، شک و وارسی وسواسی دانشجویان کاهش مییابد. با افزایش عمل پرآگاهانه، اجبارهای وسواسی دانشجویان کاهش مییابد و با افزایش عدم قضاوت نسبت به رخدادهای درونی، و سواس ذهنی دانشجویان کاهش مییابد.
كلمات كليدي : واژههای کلیدی: نشانههای وسواسی، باورهای وسواسی، پرآگاهی
تاريخ دفاع : 1395-11-30