بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 940168047
نویسنده : پرستو منيري
عنوان پایان نامه : اثر بخشی آموزش هوش هیجانی بر تاب آوری، استرس و رضایت از تحصیل دانش آموزان پسر ششم ابتدایی ناحیه دو شهر رشت
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : روانشناسی
رشته/گرایش تحصيلي : روانشناسی عمومی
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما () : ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : چکیده پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی آموزش هوش هیجانی بر تاب آوری استرس و رضایت از تحصیل دانش آموزان پسر ششم ابتدایی ناحیه دو شهر رشت انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع پژوهش شبه آزمایشی می باشد . جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه ی دانش آموزان پسر مقطع ششم ابتدایی ناحیه دو شهر رشت می باشند، تعداد این افراد 4500 نفر می باشد. نمونه ی مورد بررسی شامل سی نفر دانش آموزان پسر مقطع ششم ابتدایی( 15 نفر گروه آزمایش) و(15 نفر گروه کنترل)می باشد که با توجه به ملاک های ورود به روش نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس ، انتخاب شدند و بین آنها پرسشنامه استرس ادراک شده کوهن و همکاران (1983) ،تاب آوری کونور – دیویدسون (1991-1979 ) و پرسشنامه رضایت از تحصیل بحرانی و جوکار (1378) توزیع گردید. نتایج با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره و تک متغییره مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش هوش هیجانی بر مولفه های تاب آوری، استرس و رضایتمندی از تحصیل دانش آموزان موثر بوده است. (01/0>p). نتایج تحلیل واریانس تک متغیره برای فرضیه های فرعی حاکی از تاثیر آموزش هوش هیجانی بر مولفه های مورد بررسی بوده است. در صورتی که این تغییرات در گروه کنترل معنی دار نبوده است. با توجه به نتایج بدست آمده نشان داد، آموزش هوش هیجانی منجر به افزایش تاب آوری و بکارگیری سبک های مسأله گشایی کارآمد و نیز رضایتمندی از تحصیلی در دانش آموزان گردیده است. چکیده پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی آموزش هوش هیجانی بر تاب آوری استرس و رضایت از تحصیل دانش آموزان پسر ششم ابتدایی ناحیه دو شهر رشت انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع پژوهش شبه آزمایشی می باشد . جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه ی دانش آموزان پسر مقطع ششم ابتدایی ناحیه دو شهر رشت می باشند، تعداد این افراد 4500 نفر می باشد. نمونه ی مورد بررسی شامل سی نفر دانش آموزان پسر مقطع ششم ابتدایی( 15 نفر گروه آزمایش) و(15 نفر گروه کنترل)می باشد که با توجه به ملاک های ورود به روش نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس ، انتخاب شدند و بین آنها پرسشنامه استرس ادراک شده کوهن و همکاران (1983) ،تاب آوری کونور – دیویدسون (1991-1979 ) و پرسشنامه رضایت از تحصیل بحرانی و جوکار (1378) توزیع گردید. نتایج با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره و تک متغییره مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش هوش هیجانی بر مولفه های تاب آوری، استرس و رضایتمندی از تحصیل دانش آموزان موثر بوده است. (01/0>p). نتایج تحلیل واریانس تک متغیره برای فرضیه های فرعی حاکی از تاثیر آموزش هوش هیجانی بر مولفه های مورد بررسی بوده است. در صورتی که این تغییرات در گروه کنترل معنی دار نبوده است. با توجه به نتایج بدست آمده نشان داد، آموزش هوش هیجانی منجر به افزایش تاب آوری و بکارگیری سبک های مسأله گشایی کارآمد و نیز رضایتمندی از تحصیلی در دانش آموزان گردیده است. كليد واژه ها: هوش هیجانی، استرس ادراک شده، تاب آوری روانی، رضایت از تحصیل.
كلمات كليدي : كليد واژه ها: هوش هیجانی، استرس ادراک شده، تاب آوری روانی، رضایت از تحصیل.
تاريخ دفاع : 1396-06-08