بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 940026123
نویسنده : پگاه اقبال یخدانی
عنوان پایان نامه : طراحی مدرسه معماری با رویکرد ارتقای خلاقیت
دانشكده : دانشکده تحصیلات تکمیلی و مجتمع فنی
گروه تحصيلي : معماری
رشته/گرایش تحصيلي : مهندسي معماري
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (استاد مدعو) : , آرش مهرگانی,
استاد مشاور () : ,
چكيده : در سالهای اخیر با ایجاد تغییر در نظامهای آموزشی، اهمیت فضاهای آموزشی و سازگار نمودن بستر یادگیری با نیازهای دانش آموزان، بیش از پیش مورد توجه صاحب نظران تعلیم و تربیت قرارگرفته است و برای جذابتر کـردن این فضاها تدابیر گوناگون اندیشیده شده است، چرا که محیط فیزیکی مـیتوانـد تعـاملات و در پـی آن فرآینـد یادگیری را تقویت و یا تضعیف نماید. نیاز به فضاهای آموزشی خلاق و پویا جهت استفاده بهینه از اوقات فراغت دانش آموزان را که آینده سازان فردای جامعه می باشند اجتناب ناپذیر نموده است. بهره مندی از فضای آموزشی خلاق و پویا در جهت رشد و شکوفایی و پرورش استعدادها و خلاقیت امری ضروری است. در این رابطه برخی از راهکارهـای انعطـاف پـذیر سـاختن محیطهای یادگیری ارائه و برای روشن شدن موضوع، برخی از مطالعات در زمینه رشد دانش آموزان و سیر طراحـی محیطهای یادگیری با الگوی انعطاف پذیری، مورد بررسی قرار گرفته است.استفاده از محیطهای بصری ، عناصر و محرکهای طبیعی مانندگیاهان ، آب ، خاک ، نور ، رنگ و ایجاد فضاهای پر و خالی و ایجاد فضاهای انعطاف پذیر و محوطه های باز ، استفاده از انعطاف پذیری فرم ها، تغییر پذیری نور و رنگ، استفاده معمارانه از فضای سبز ، ارزیابی فضایی و ارتباط فضایی جهت انگیزش کار گروهی میتواند در جهت ارتقا خلاقیت دانش آموزان موثر و مفید واقع گردد. پژوهش حاضر تلاشی است برای ارائه اصولی در برقراری، محیطی حمایتی از خلاقیت دانش آموزان با بدست آوردن الگوهایی در خلق فضاهای آموزش معماری و همسو کردن این الگو ها با نیاز آنان، علاوه بر ارتقاء سطح پاسخگویی فضاهای آموزشی، دانش آموزان را در بستری مناسب تر هم از لحاظ تمرکز ذهنی و هم ادراک حسی-بصری قرار خواهیم داد. در این صورت علاوه بر ارتقاء سطح انگیزشی و یادگیری موثرتر، فرآیند تفکر را برایشان تسهیل نموده و موجبات خلاقیت و نوآوری را در آنها فراهم می نماید.
كلمات كليدي : طراحی مدرسه ، معماری ، رویکرد خلاقیت
تاريخ دفاع : 1396-11-10