بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 950002865
نویسنده : مهین بخشی چرانی
عنوان پایان نامه : بررسی ادراک معلمان زبان انگلیسی به مداخله دستور زبان و سنجش ناهماهنگی در شناخت و عملکرد آنها
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : زبان انگلیسی
رشته/گرایش تحصيلي : آموزش زبان انگليسي
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :مجید پورمحمدی, ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : با توجه با مشکلات مختلفی که معلمان ایرانی در تدریس دستور زبان انگلیسی به دانش‌آموزان خود مواجه هستند، مطالعه حاضر با هدف بررسی ادراک معلمان زبان انگلیسی به مداخله دستور زبان و سنجش ناهماهنگی در شناخت و عملکرد آنها انجام شده است. بنابراين روش تحقيق حاضر بر اساس طرح، توصيفی و از نوع کمی و کيفی است و جمع آوری داده‌ها از طريق پرسشنامه و مصاحبه انجام گرفته است. برای این مطالعه، پانزده معلم از مدارس متوسطه رضوانشهر به روش نمونه‌گیری تصادفی، به عنوان شرکت‌کنندگان در مطالعه انتخاب شدند. از طرفی، به منظور در نظر گرفتن تفاوت‌های جنسیتی در تدریس، از هر دو جنسیت زن و مرد در انتخاب شرکت‌کنندگان در مطالعه استفاده شد. پرسشنامه‌ای درباره ادراک معلمان از مداخلات گرامری توسط پژوهشگر بر مبنای پژوهش شالز (2001) طراحی گردید. پس از آن، به منظور تعيين عوامل زمينه‌اي که معلمان را از انجام باورهاي آنها در کلاس درس باز می‌دارد، مصاحبه نيمه ساختار يافته‌ای انجام گرفت. سپس، دو پرسشنامه (پرسشنامه ادراک معرفتي و پرسشنامه طرز فکر آموزشی) در مورد عدم انطباق بين شناخت معلمان و عملکرد آنها آماده گردید. در نهایت داده‌های حاصل از پرسشنامه‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد که: الف) معلمان مدارس ادراک قابل توجهی در مورد مداخلات گرامری دارند و ب) بین ادراک معلمان مدارس متوسطه ایرانی و نحوه آموزش گرامر در کلاس درس اختلاف معنی‌داری وجود دارد. این مطالعه می‌تواند مورد استفاده معلمان زبان و طراحان برنامه درسی گرامر انگلیسی که در وزارت آموزش و پرورش ایران کار می کنند قرار گیرد.
كلمات كليدي : ادراک معلمان زبان انگلیسی، مداخله دستور زبان
تاريخ دفاع : 1397-06-14