بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 930290602
نویسنده : محمد رنجبر فشتالی
عنوان پایان نامه : اثر بخشی آموزش مهارت های هوش هیجانی بر تکانشگری، نشخوارفکری و ویژگیهای سرشت و منش در افراد بهبود یافته از اعتیاد عضو انجمن معتادان گمنام
دانشكده : دانشکده تحصیلات تکمیلی و مجتمع فنی
گروه تحصيلي : روانشناسی
رشته/گرایش تحصيلي : روانشناسی بالينی
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :طیبه رهبر, ,
استاد مشاور (عضو هیات علمی مرکز) : بهمن اکبری گوابری, ,
چكيده : چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش مهارت های هوش هیجانی بر تکانشگری، نشخوارفکری و ویژگیهای سرشت ومنش در افراد بهبود یافته از اعتیاد عضو انجمن معتادان گمنام شهر رشت انجام شد. پژوهش حاضر از نوع مطالعات نیمه آزمایشی است. جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه ی معتادان عضو انجمن معتادان گمنام شهررشت بودند که براساس نمونه گیری هدفمند انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش حاضر استفاده از پرسشنامه تکانشگری بارات ( گری ،1994 )؛ مقیاس نشخوار فکری نولن و هوکسما (1991)؛ ویژگیهای سرشتی-منشی شخصیت کلونینجر، پرایزبک و سوراکیک(1991) بوده است که پس از تأیید روایی و پایایی بصورت پیش آزمون و پس آزمون استفاده گردید. برنامه آموزش هوش هیجانی در 12جلسه 90 دقیقه ای به گروه آزمایش ارائه شد در حالی که گروه کنترل آموزش خاصی ندیدند. یافته های بدست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS.20 و تحلیل کواریانس چندمتغیره مانکوا، نشان داد که آموزش هوش هیجانی بر تکانشگری، نشخوار فکری و ویژگیهای سرشت و منش در سطح 01/0> P معنادار بوده است،در صورتی که این تغییرات درگروه کنترل معنی دار نبوده و با توجه به نتایج بدست آمده نشان داد آموزش مهارت های هوش هیجانی منجر به افزایش توانایی افراد در کاهش تکانشگری، نشخوارفکری با توجه به ویژگیهای سرشت و منش آنان گردیده است.
كلمات كليدي : تکانشگری، نشخوارفکری، ویژگیهای سرشت و منش، هوش هیجانی.
تاريخ دفاع : 1395-4-8