بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 930308428
نویسنده : آزاده زورمند طولی
عنوان پایان نامه : رابطه ذهن آگاهی، سیستم مغزی رفتاری با حساسیت اضطرابی در دانشجویان معتاد به اینترنت
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : روانشناسی
رشته/گرایش تحصيلي : روانشناسی عمومی
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (استاد مدعو) : , آذر کیامرثی,
استاد مشاور () : ,
چكيده : چکیده پژوهش حاضر به بررسی رابطه ذهن آگاهی، سیستم مغزی رفتاری با حساسیت اضطرابی در دانشجویان معتاد به اینترنت پرداخته است. این پژوهش از نوع توصیفی همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت می باشد. نمونه مورد بررسی 158 نفر است که به صورت در دسترس انتخاب و ابتدا با استفاده از پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ مورد ارزیابی قرار گرفتند و دانشجویانی که نمره بالایی در پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ کسب کرده بودند خواسته شد تا به پرسشنامه¬های ذهن آگاهی، بازداری زفتاری و حساسیت اضطرابی پاسخ دهند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از شیوه های آمار توصیفی و آمار استنباطی همبستگی پیرسون و رگرسیون انجام شد. نتایج تحلیل همبستگی پیرسون نشان داد که بین ابعاد حساسیت اضطرابی از جمله نشانه های قلبی – عروقی، نشانه های تنفسی، نشانه های قابل مشاهده برای عموم، نشانه های معده و روده و کنترل شناختی با ذهن گاهی و بازداری رفتاری رابطه منفی و معنی دار و با پاسخ دهی به پاداش، کشاننده و لذت طلبی رابطه مثبت و معنی دار بدست آمد . نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که در گام اول بازداری رفتاری 56 درصد حساسیت اضطرابی را پیش بینی می کند و در گام دوم با اضافه شدن ذهن آگاهی قدرت پیش بینی به 58 درصد افزایش پیدا کرد. با توجه به شيوع بالاي اختلالات روانشناختي در دانشجويان معتاد به اينترنت، بايستي مراقب پيامدهاي اين پديده بود. ضمن اينكه آموزش دانشجويان در زمينه استفاده مناسب از اينترنت عامل مهمي در كنترل اعتياد به اينترنت است.
كلمات كليدي : کلید واژه ها: ذهن آگاهی، سیستم مغزی رفتاری ، حساسیت اضطرابی ، اعتیاد به اینترنت
تاريخ دفاع : 1395-06-31