بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 950238440
نویسنده : عطیه راجعیان
عنوان پایان نامه : رابطه تحمل پریشانی وتنظیم هیجان با بهزیستی روانشناختی و خودکارآمدي دانش آموزان دبيرستان
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : روانشناسی
رشته/گرایش تحصيلي : روانشناسی عمومی
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :مسعود عموپور, ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : چکیده هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه تحمل پریشانی و تنظیم هیجان با بهزیستی روانشناختی و خودکارآمدي دانش آموزان مقطع متوسطه است. پژوهش حاضر توصيفي از نوع همبستگي است.. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر مقطع دوم متوسطه شهرستان صومعه‌سرا در سال تحصیلی 96-97 تشکیل دادند که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری در دسترس، 150 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های تحمل پریشانی سیمونز و گاهر، تنظیم هیجان گارنفسکی و همکاران ، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی و پرسشنامه خودکارآمدی عمومی: استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار Spss22 و شاخص های توصیفی فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و آزمون آماری پیرسون و رگرسیون چندگانه همزمان انجام گردید. در بررسی فرضیه اول مبنی بر رابطه بین تحمل پریشانی با بهزیستی روانشناختی دانش آموزان، یافته های حاصل از آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین این دو متغیر همبستگی مثبت و معنی داری وجود دارد (05/0< p ، rxy=0/172). در بررسی فرضیه دوم مبنی بر رابطه بین تحمل پریشانی با خودکارآمدی دانش آموزان، یافته های حاصل از آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین این دو متغیر همبستگی مثبت و معنی داری وجود دارد (05/0< p ، rxy=0/394) . فرضیه سوم بیان کرد بین تنظیم هیجان با بهزیستی روانشناختی دانش آموزان رابطه وجود دارد. نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین این دو متغیر همبستگی مثبت و معنی داری وجود دارد (05/0< p ، rxy=0/241) . نتایج حاصل از فرضیه چهارم مبنی بر رابطه بین تنظیم هیجان با خودکارآمدی دانش آموزان نشان داد که بین این دو متغیر همبستگی مثبت و معنی داری وجود دارد (05/0< p ، rxy=0/350). در فرضیه پنجم پژوهش مبنی بر پیش بینی خودکارآمدی توسط تحمل پریشانی و تنظیم هیجان دانش آموزان، یافته‌های حاصل از آزمون رگرسیون خطی چندگانه نشان داد، تنظیم هیجان و تحمل پریشانی مجموعاً قادر به پیش‌بینی خودکارآمدی در دانش‌آموزان هستند (01/0 > p، 172/31 = (147، 2) F). همچنین مجذور ضريب همبستگي (298/0= R2) نیز نشان می‌دهد که این متغیرها می‌توانند 29 درصد از تغييرات خودکارآمدی در دانش‌آموزان را تبیین کنند. ضریب بتا (β) متغیر تحمل پریشانی (05/0 > p، 055/6 = t، 419/0 = β) وتنظیم هیجان (05/0 > p، 460/5 = t، 378/0= β) مثبت و معنی دار است. در بررسی فرضیه ششم پژوهش مبنی بر پیش بینی بهزیستی روانشناختی در متغیرهای تحمل پریشانی و تنظیم هیجان با دانش آموزان یافته‌های حاصل از آزمون رگرسیون خطی چندگانه نشان داد تنظیم هیجان و تحمل پریشانی مجموعاً قادر به پیش‌بینی بهزیستی روانشناختی در دانش‌آموزان هستند (01/0 > p، 570/7 = (147، 2) F). همچنین مجذور ضريب همبستگي (093/0= R2) نیز نشان داد که این متغیرها می‌توانند 9 درصد از تغييرات بهزیستی روانشناختی در دانش‌آموزان را تبیین کنند. ضریب بتا (β) متغیر تحمل پریشانی (05/0 > p، 396/2 = t، 189/0 = β) وتنظیم هیجان (05/0 > p، 219/3 = t، 253/0= β) مثبت و معنی دار است. واژگان کلیدی: تحمل پریشانی، تنظیم هیجان، بهزیستی روانشناختی ، خودکارامدي- دانش آموزان مقطع متوسطه
كلمات كليدي : واژگان کلیدی: تحمل پریشانی، تنظیم هیجان، بهزیستی روانشناختی ، خودکارامدي- دانش آموزان مقطع متوسطه
تاريخ دفاع : 1397-06-21