بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 2678202208
نویسنده : شجاع پور اکبر سه ساری
عنوان پایان نامه : پیش بینی ابعاد فرسودگی تحصیلی بر اساس خودمهارگری و بهزیستی معنوی در دانش آموزان متوسطه شهر رشت
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : روانشناسی
رشته/گرایش تحصيلي : روانشناسی عمومی
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :بهمن اکبری گوابری, ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : هدف اصلی پژوهش حاضر پیش بینی ابعاد فرسودگی تحصیلی بر اساس خودمهارگری و بهزیستی معنوی در دانش آموزان متوسطه شهر رشت می باشد.روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی و از نوع همبستگی می باشد.جامعه آماري شامل تمامی دانش آموزان پسر مقطع اول متوسطه در سال تحصیلی 1397 به تعداد 980 می باشند. که با استفاده از جدول مورگان 270نفر برای این نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه های خود مهارگری تانجی بامیستر وبون(2004)، بهزیستی معنوی پالوتزين و اليسون (1982)، فرسودگي تحصيلي برسو و همکاران (1997) پاسخ دادند. برای تحلیل داده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری در نرم افزار spss 22 استفاده شد. نتایج ضریب رگرسیون نشان می دهد که بهزیستی مذهبی، خودمهارگری و بهزیستی وجودی را در دانش آموزان پیش بینی می کنند. نتایج ضریب همبستگی نشان داد بين نمره خودمهارگری با نمره کل فرسودگی تحصیلی و مولفه¬های خستگی مفرط، بدبینی و بی کفایتی رابطه منفی و معنادار وجود دارد(01/0>P)، نمره کل بهزیستی معنوی و بهزیستی مذهبی و بهزیستی وجودی با نمره کل فرسودگی تحصیلی و مولفه¬های خستگی مفرط، بدبینی و بی کفایتی دانشجویان رابطه منفی و معنادار وجود دارد(01/0>P). يافته ذكر شده براي دست اندركاران تعليم و تربيت، در جهت توجه به نقش جهت گيري هاي انگيزشي در خودنظم دهی تحصیلی و کاهش تعارضات و فرسودگی تحصیلی و تحول در روش هاي آموزش می تواند موثر باشد.
كلمات كليدي : فرسودگی تحصیلی، خودمهارگری ، بهزیستی معنوی.
تاريخ دفاع : 97-11-9