بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 950140253
نویسنده : ماندانا علیزاده
عنوان پایان نامه : رابطه طرحوارههای ناسازگار اولیه و سبک‌های مقابله‌ای با هوش هیجانی و اعتیادپذیری در دانشآموزان دختر دبیرستانی
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : روانشناسی
رشته/گرایش تحصيلي : روانشناسی عمومی
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (استاد مدعو) : , عباسعلي حسين خانزاده,
استاد مشاور () : ,
چكيده : چکیده پیشرفت و رشد هر جامعه‌ای، در گرو نظام تعلیم و تربیت و بخشی از آن در سایه توجه به نیازهای دانش‌آموزان است که شایسته است با شناسايي عوامل مختلف و مؤثر بر این قشر و ارائه راه‌کارهایی براي رسيدن به آن‌ها تلاش نمود. هدف از انجام این پژوهش رابطه طرحوارههای ناسازگار اولیه و سبک‌های مقابله‌ای با هوش هیجانی و اعتیادپذیری در دانشآموزان دختر دبیرستانی بود. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود و جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانش‌آموزان دختر دبیرستان‌های دولتی و غیردولتی ناحیه 2 شهر رشت در سال تحصیلی 97-96 تشکیل دادند که حجم نمونه 384 نفر انتخاب گردید. براساس روش نمونه گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامه طرح‌واره ناسازگار اوليه يانگ (1998)، پرسشنامه راهبردهای مقابله‌ای لازاروس (1980)، پرسشنامه هوش هیجانی مایر و سالووی (1997) و پرسشنامه استاندارد آمادگی به اعتیاد (1388) بود. نتایج نشان داد که طرحواره ناسازگار اولیه و سبک‌های مقابله‌ای، اعتیادپذیری دانش‌آموزان دختر دبیرستان را پیش‌بینی می‌کند و همچنین طرحواره ناسازگار اولیه و سبک‌های مقابله‌ای، هوش هیجانی دانش‌آموزان دختر دبیرستان را نیز پیش‌بینی می‌کند (p
كلمات كليدي : کلیدواژه: طرحوارههای ناسازگار اولیه، سبک‌های مقابله‌ای، هوش هیجانی، اعتیادپذیری
تاريخ دفاع : 1397-06-19